Dotarcie do stacji kolejowych czy metra i poruszanie się wewnątrz tych obiektów często stanowi nie lada wyzwanie. Dotyczy to zwłaszcza osób ze szczególnymi potrzebami. Rozwiązaniem może być aplikacja, którą tworzą studenci Politechniki Warszawskiej.
Pomysł na projekt zrodził się w Międzywydziałowym Kole Naukowym „Smart City”. Pod kierunkiem dr. inż. Pawła Nowaka z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej pracują nad nim studenci z Wydziału Geodezji i Kartografii i Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych. Zainspirowani rozmowami z osobami z niepełnosprawnościami i ich doświadczeniami w pokonywaniu przestrzeni miejskiej, w 2020 r. zaczęli tworzyć aplikację mobilną LIFT. Ma ona ułatwić poruszanie się po Metrze Warszawskim osobom z ograniczeniami ruchowymi, osobom niewidomym, starszym, a także rodzicom z wózkami.
Którędy do windy?
Pomimo dostępnych na każdej stacji udogodnień, z uwagi na swoje usytuowanie pod ziemią i konieczność odnalezienia właściwej windy, warszawskie metro nadal sprawia problemy i powoduje dezorientację, zwłaszcza u osób ze szczególnymi potrzebami.
Pamiętajmy, że projektowanie i funkcjonowanie stacji metra determinuje wiele czynników, w tym m.in. konieczność „wpasowania się” w istniejącą, skomplikowaną siatkę i infrastrukturę miejską, brak naturalnego oświetlenia czy duża liczba osób podróżujących. Chcemy pomóc użytkownikom w odnalezieniu najszybszej i najwygodniejszej ścieżki do obranego celu dzięki aplikacji mobilnej wykorzystującej w nawigacji sygnały wizualne, dźwiękowe oraz wibracje. Obejmie ona stacje, perony, windy, a także trasy pomiędzy stacjami – wyjaśnia Mikołaj Domagalski, prezes „Smart City”.
Jak to działa?
Dotychczas studenci stworzyli prototyp aplikacji. Po wybraniu początku i końca trasy można odnaleźć najbliższą windę na powierzchni. Wyświetla się także lista kroków ułatwiających poruszanie się w labiryncie podziemnych korytarzy. Wszystko to w oparciu o autorski model stacji i zdjęcia z rozszerzoną rzeczywistością. Dzięki integracji z Warszawskim Transportem Publicznym aplikacja umożliwia również szybkie dotarcie z metra na właściwy przystanek innego środka transportu. Ponadto, w przypadku nieczynnej windy i braku możliwości dotarcia na peron, algorytm proponuje alternatywną ścieżkę.
Studenci planują wdrożyć także panoramy 360 oraz pozycjonowanie w metrze o kody QR i beacony (małe, bezprzewodowe emitery sygnału Bluetooth). Dzięki możliwości wyboru języka (polski, angielski) z aplikacji będą mogli korzystać również obcokrajowcy.
Nie tylko metro
Projekt otrzymał dofinansowanie w konkursie „Rzeczy są dla ludzi” organizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, co pozwoliło rozszerzyć jego zakres. Docelowe rozwiązanie informatyczne ma wspomóc poruszanie się osób ze szczególnymi potrzebami wewnątrz ogólnodostępnych obiektów związanych z transportem szynowym, nie tylko na stacjach metra, ale i kolejowych. Dodatkowo ma objąć swoim zasięgiem sąsiadujące tereny, gdy dostęp wymaga przejścia przez galerię handlową lub sieć przejść podziemnych. Stworzony system zostanie testowo uruchomiony dla Metra Warszawskiego.
Wiosną ubiegłego roku podczas wizyt na wybranych stacjach warszawskiego metra: Politechnika, Centrum, Świętokrzyska, Nowy Świat Uniwersytet zidentyfikowaliśmy bariery, które mogą być przeszkodą w komfortowym poruszaniu się – relacjonuje Bartosz Wiktorzak, kierownik merytoryczny projektu. – Uczestniczyły w nich: osoba poruszająca się na wózku oraz osoba niewidoma, które nie znały układu korytarzy i wind w metrze. W wybranych sytuacjach symulowaliśmy zdarzenia losowe występujące na stacjach, takie jak na przykład awaria windy – dodaje.
Na podstawie przeprowadzonych badań zespół zaproponował konkretne rozwiązania, m.in. architektoniczne, które mogą zniwelować te bariery i przedstawił możliwości, jakie daje aplikacja LIFT dla poprawy jakości korzystania z metra.
Co dalej?
W ramach dalszych prac studenci ze „Smart City” wraz z pomagającymi im naukowcami i specjalistami z PW opracują docelową aplikację, a następnie przetestują jej skuteczność z udziałem potencjalnych użytkowników.
Będziemy badać m.in. orientację w terenie, szybkość pokonywania danej trasy przez osoby z różnym rodzajem niepełnosprawności – zaznacza Domagalski. – W analizie utrudnień i rozwiązań pomogą wizyty studyjne w innych europejskich miastach.
Studenci otrzymali również dofinansowanie w konkursie Ministerstwa Edukacji i Nauki „Najlepsi z najlepszych! 4.0.”, dzięki czemu w marcu zaprezentują wyniki swoich prac na międzynarodowej konferencji rozwiązań technologicznych wspomagających osoby ze szczególnymi potrzebami w California State University.
Docelowo aplikacja ma być dostępna do pobrania w serwisach Google Play i App Store w przyszłym roku.
źródło: PW