Nadchodzi era asfaltów nowej generacji. Tradycyjne nawierzchnie powoli ustępują miejsca tym o lepszych właściwościach, które gwarantują trwałość drogi nawet do kilkudziesięciu lat. Nowe rozwiązania, nad którymi pracują naukowcy z Politechniki Świętokrzyskiej, stawiają też na bezpieczeństwo i niezawodność dróg.
Nawierzchnia dróg składa się z kilku warstw: podbudowy — najniższej warstwy najczęściej opartej na kruszywie; warstwy wiążącej i ostatniej ścieralnej zbudowanej z betonu lub mieszanek asfaltowych. Niestety, asfalt nie jest niezniszczalnym materiałem. Z biegiem czasu rozpada się z powodu np. nadmiernego nasłonecznienia, mrozu czy osadów chemicznych, które gromadzą się na jego powierzchni.
Dlatego specjaliści cały czas pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które pozwolą na budowę trwałych odpornych nawierzchni. Naukowcy z Politechniki Świętokrzyskiej testują asfalty, które dają perspektywę dróg bez kolein, wytrzymałych na mróz i uszkodzenia. Nawierzchnie te są odporne nie tylko na trudne warunki atmosferyczne, ale też duże obciążenia.
Celem projektu jest opracowanie wysokowytrzymałych kompozytów mineralno-asfaltowych o zwiększonej trwałości eksploatacyjnej z przeznaczeniem do budowy nowych dróg oraz modernizacji istniejącej sieci drogowej. Rezultatem będzie technologia produkcji, zagęszczania i wbudowywania w obniżonej temperaturze nowoczesnych kompozytów mineralno-asfaltowych zawierających włókna. Zastosowanie tej technologii przyczyni się do wydłużenia sezonu budowlanego ze względu na możliwość kontynuowania prac przy niższych temperaturach otoczenia, a tym samym przyniesie wiele korzyści środowiskowych, technologicznych i ekonomicznych, poprawiając również rentowność produkcji przedsiębiorstw budowlanych – tłumaczy prof. dr hab. inż. Marek Iwański, kierownik projektu.
Asfalt wytwarzany nową technologią zawdzięcza swoją odporność starannie dobranym składnikom. Jego główny atut to duża odporność na spękanie. Nawierzchnie będą w stanie przejąć też większy ruch drogowy. Dzięki technologicznemu postępowi są więc atrakcyjnym rozwiązaniem dla przyszłych inwestycji w drogową infrastrukturę. Nowa technologia budowy asfaltu ograniczy remonty dróg tylko do górnych warstw nawierzchni, bez konieczności ingerencji w podbudowę asfaltową.
Zadowoleni będą i inwestorzy, i kierowcy, bo mniej remontów to mniej utrudnień na drogach – zapewniają naukowcy.
Przedsięwzięcie realizowane jest w konsorcjum z Politechniką Warszawską i Zakładem Robót Drogowych DUKT sp. z o.o. Całkowity jego koszt przekracza 5,7 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na sierpień przyszłego roku. To nie jedyny projekt Politechniki Świętokrzyskiej finansowany z budżetu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Naukowcy próbują pokonać też największy problem związany z trwałością drogi. Uczelnia prowadzi badania nad zbrojeniem warstw asfaltowych za pomocą włókien. Będą one dodawane do mieszanki, z której wykonywane są warstwy konstrukcyjne.
źródło: PŚk