Pracownicy Katedry Awioniki i Sterowania Politechniki Rzeszowskiej uczestniczyli w badaniach w locie zaawansowanych systemów awionicznych Flight Reconfiguration System.
W badaniach, które przeprowadzono na lotnisku w czeskich Kunovicach, wzięli udział: dr hab. inż. Tomasz Rogalski, prof. PRz, kierownik Katedry Awioniki i Sterowania na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz oraz dr inż. Piotr Grzybowski. Były one kolejnym etapem testów systemu opracowywanego przez pracowników Politechniki Rzeszowskiej wspólnie z Instytutem Lotnictwa. Inżynierowie testowali nowoczesny system wspomagania decyzji nawigacyjnych (Flight Reconfiguration System), którego zadaniem jest automatyczne planowanie lotu i wybór lotnisk awaryjnych oraz sterowanie samolotem przez autopilota, gdy pilot nie może samodzielnie kontynuować lotu. Tego typu systemy zostały uznane za rekomendowany element systemu bezpieczeństwa w przypadku wykonywania tzw. Single-pilot Operations, czyli operacji lotniczych, gdy na pokładzie znajduje się tylko jeden pilot.
Podczas badań w locie prowadzono próby integracyjne opracowanego przez Instytut Lotnictwa osprzętu z instalacjami pokładowymi samolotu EV-55 oraz przetestowano działania algorytmów wyznaczania trasy opracowanych przez naukowców Politechniki Rzeszowskiej. W próbach w locie wykazano prawidłowe współdziałanie urządzenia z systemami pokładowymi oraz możliwość wyznaczania trasy i nawigacji do awaryjnego lotniska. Podczas dwóch 30-minutowych lotów samolotem EV55 potwierdzono prawidłowe działanie Flight Reconfiguration System podłączonego do systemów samolotu. FRS prawidłowo rozpoznał stan lotu i pozycję samolotu, wybierając najbliższy bezpieczny do lądowania pas startowy oraz wskazując dolot do punku końcowego podejścia do lądowania. Sukces ten jest wynikiem ponad pięcioletniej pracy konsorcjum oraz doświadczenia badaczy z Katedry Awioniki i Sterowania Politechniki Rzeszowskiej w zakresie budowy algorytmów sterowania obiektów latających oraz stanowisk laboratoryjnych służących do symulacji działania systemów Software-In-The-Loop oraz Hardware-In-The-Loop.
Flight Reconfiguration System jest realizowany w ramach projektu COAST (Cost Effective Avionic System), który skupia się na opracowaniu kluczowych technologii wspomagających ideę taniego wyposażenia kokpitu dla samolotów dyspozycyjnych umożliwiających wykonywanie lotów w załodze jednoosobowej. Docelowym segmentem są samoloty zabierające do 19 pasażerów, certyfikowane według przepisów CS-23. Projekt jest realizowany od 2016 r. w ramach programu CleanSky 2 przez konsorcjum: Honeywell International (Czechy), CIRA – Italian Aerospace Research Center (Włochy), Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (Polska) i Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza.
Anna Worosz, źródło: PRz