Materiały z recyklingu zużytych łopat z turbin wiatrowych i betonu niekonwencjonalnego naukowiec z Politechniki Rzeszowskiej chce wykorzystać do budowy i modernizacji obiektów mostowych. Dostał na ten cel ponad 1,3 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
W rozstrzygniętej niedawno XIII edycji konkursu LIDER finansowanie otrzymało w sumie 49 projektów na łączną kwotę 71,3 mln zł. Wśród laureatów znalazł się dr inż. Mateusz Rajchel z Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej. Od stycznia rozpocznie realizację 3-letniego projektu, w ramach którego powstanie hybrydowy dźwigar z recyklowanych łopat turbin wiatrowych i betonu niekonwencjonalnego do budowy i modernizacji obiektów mostowych wyposażony w czujniki światłowodowe do monitoringu konstrukcji.
Mój projekt stanowi odpowiedź na występujące zarówno w Polsce, jak i za granicą, problemy związane z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii z elektrowni wiatrowych i zagospodarowania ich po okresie przydatności. Rozwiązanie, które proponuję może stanowić alternatywę dla szkodliwego recyklingu materiałowego lub braku pomysłu na zagospodarowanie tego materiału. Daje też możliwość prefabrykacji, stworzenia alternatywnych rozwiązań do budowy mostów wraz z efektywnym systemem monitoringu stanu technicznego – wyjaśnia naukowiec z PRz.
Dźwigary hybrydowe z łopat turbin wiatrowych, z których powstanie przęsło obiektu mostowego, będą znacząco tańszą i trwalszą alternatywą dla obecnie stosowanych tradycyjnych przęseł betonowych, zespolonych czy stalowych. Połączą w sobie cechy kompozytów FRP (Fiber Reinforced Polymer, polimer wzmocniony włóknami) na rozciąganie we współpracy z fibrobetonem mającym wysoką wytrzymałość na ściskanie. Nieregularny kształt WTP (Wind Turbine Blade) może powodować dodatkowy materiał odpadowy, który będzie przeznaczony w formie rozdrobnionej jako zbrojenie rozproszone betonu.
Oprócz nowego sposobu recyklingu WTB, zostanie opracowany prototyp hybrydowego dźwigara. Projekt obejmuje badania statyczne, zmęczeniowe, dynamiczne i materiałowe oraz testowanie dźwigara w warunkach wiernie odwzorowujących rzeczywiste. Całość rozwiązań zostanie przygotowana w formie katalogu, będącego podstawą do stosowania hybrydowych dźwigarów w praktyce. Wyniki projektu będą podstawą realizacji obiektu mostowego w ciągu drogi publicznej.
MK, źródło: PRz