Aktualności
Badania
22 Października
Źródło: www.amu.edu.pl
Opublikowano: 2019-10-22

E-sport pod lupą naukowców

W Laboratorium Psychofizjologii Zdrowia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prowadzone są nowatorskie badania nad e-sportem. To najszybciej rozwijająca się gałąź rywalizacji sportowej.

Prowadzone przez dr. hab. Łukasza Kaczmarka i mgra Macieja Behnke badania dokładają kolejną cegiełkę do wiedzy na temat psychologii sportu. W badaniach uczestniczyli m. in. gracze Counter-Strike: Global Offensive oraz fani komputerowej piłki nożnej –  serii gier FIFA. Pomysł, aby badać e-sportowców powstał w wyniku połączenia zainteresowań sportowych Macieja Behnke (absolwenta AWF) oraz jego opiekuna naukowego zajmującego się psychofizjologią emocji, a prywatnie – miłośnika gier komputerowych. Prowadzone przez nich badania finansowane są ze środków Instytutu Psychologii UAM oraz grantom z Narodowego Centrum Nauki.

Naukowcy wnieśli do badań nad e-sportem rozbudowaną metodykę psychofizjologicznych eksperymentów laboratoryjnych. Oprócz samych wyników rozgrywki (np. liczba strzelonych goli), rejestrowane są sygnały fizjologiczne (np. częstotliwość i zmienność skurczów serca), ekspresja mimiczna czy też aktywność motoryczna ciała.

Behnke i Kaczmarek uważają, że uniwersytety powinny pełnić dużo większą rolę w rozwijającym się świecie e-sportu. Jak podkreślają, nadal w środowisku dominuje stereotypowe myślenie o graczach i e-sportowcach ukształtowane na podstawie nieuzasadnionych uogólnień wyprowadzonych z obserwacji możliwych zachowań patologicznych, takich jak na przykład uzależnienie i agresja, które przysłaniają oczywiste pozytywne efekty grania, m.in. budowanie nowych relacji społecznych, nauka działania drużynowego, wytyczanie celów długofalowych czy po prostu miłe i odprężające spędzanie wolnego czasu.

Gry wideo to fala, która nadciąga z coraz większą mocą. Wraz z falą upowszechniania się tej formy rozrywki naukowcy stają w obliczu konieczności badania jej możliwych negatywnych i pozytywnych następstw. Sytuacja grania tworzy świetne kontrolowalne warunki do testowania wielu ogólnych zagadnień psychologicznych. Badania nad e-sportowcami pozwalają ukazywać ogólne mechanizmy kierujące zachowaniem człowieka, takie jak wpływ emocji na skuteczność działania. Badania naukowe powinny doprowadzić do odpowiedzi jak najlepiej wykorzystać gry w przyszłości np. dla kształtowania skutecznych metod regulacji emocji.

źródło: UAM

Dyskusja (0 komentarzy)