Naukowcy z kilku polskich ośrodków badają efektywność języka filmowego w wirtualnej rzeczywistości. Przydatne do tego jest opracowane przez nich autorskie narzędzie analityczne.
Popularność wirtualnej rzeczywistości z roku na rok wzrasta, choć jej dostępność na rynku jest jeszcze ograniczona. VR zyskuje także coraz większe zainteresowanie wśród naukowców, gdyż niesie ze sobą zupełnie nowe doświadczenia związane z jej użytkowaniem. To jeden z głównych tematów, którym zajmują się badacze z Laboratorium Interaktywnych Technologii w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym. Tym razem wspólnie z partnerami – Laboratorium Narracji Wizualnych vnLab Szkoły Filmowej w Łodzi, Instytutem Psychologii Polskiej Akademii Nauk, Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych i Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego – postanowili zbadać efektywność języka filmowego w VR. W tym celu opracowali nowe narzędzia technologiczne umożliwiające analizy okulograficzne (badanie ruchu gałek ocznych) z użyciem skryptów w języku R.
Cieszę się, że mogliśmy połączyć siły z czterema innymi jednostkami naukowymi w celu realizowania badań nad wirtualną rzeczywistością. Nadrzędnym celem naszej współpracy jest rozwój metodologii badań nad efektywnością narracji i językiem stosowanym w filmowych i interaktywnych doświadczeniach VR. Nasi naukowcy odpowiadają za badania od strony metod okulografii 3D i analizy ruchu ciała. Właśnie w tym celu opracowali autorskie skrypty analityczne w języku R – wyjaśnia dr inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor OPI PIB.
Badanie efektywności języka filmowego w VR było dużym wyzwaniem dla badaczy, którzy wcześniej musieli opracować nowe wskaźniki teoretyczne, odpowiednio zmodyfikować metodologię badań, przeprowadzić analizy i wizualizację danych okulograficznych zbieranych podczas doświadczeń VR oraz opracować już wspomniane wcześniej autorskie narzędzie analityczne w języku R.
Badania naukowe dotyczące interakcji człowiek-komputer w środowisku wirtualnej rzeczywistości, w szczególności okulografia w VR, wymagają rozwiązywania wielu problemów technicznych i metodologicznych charakterystycznych dla dziedzin, które nie wypracowały sobie jeszcze zalecanych metodologii i narzędzi. Realizacja danego projektu wymagała od nas między innymi, rozwiązania problemu klasyfikowania ruchów gałek ocznych (dwie klasy: fiksacje oraz pozostałe ruchy) na podstawie surowego sygnału zarejestrowanego przez nasze autorskie oprogramowanie – tłumaczy dr Paweł Kobyliński, który w OPI PIB odpowiada za realizację projektu „Nowe formy i technologie narracji”.
W celu przeprowadzenia analiz naukowcy OPI PIB wykorzystują okulograf zainstalowany w goglach VR Vive Pro Eye. Obecnie trwa ostatni etap badań nad efektywnością języka filmowego w VR. Projekt finansowany jest ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki.
MK