Aktualności
Badania
11 Kwietnia
Źródło: www.pw.edu.pl
Opublikowano: 2022-04-11

Elektrolit naukowców PW znacznie wydłuża żywotność baterii

Zespół naukowców z Politechniki Warszawskiej opracował nowy elektrolit, który znacznie wydłuża żywotność baterii litowo-jonowych. Rozwiązanie znalazło już zastosowanie w smartfonach oraz samochodach elektrycznych.

Badania nad nowymi generacjami baterii prowadzone są w wielu ośrodkach na całym świecie. Zaangażowana w nie jest również Politechnika Warszawska. Na Wydziale Chemicznym poszukuje się nowych materiałów i technologii do produkcji baterii. Naukowcy mają w tym zakresie spore sukcesy.

Zespół Konwersji i Akumulacji Energii pracuje nad różnymi komponentami ogniw. Jego specjalnością jest składnik baterii, którym nasącza się pozostałe, czyli elektrolit. Ponieważ jako jedyny ma kontakt ze wszystkimi innymi komponentami, ma też bardzo duże wymagania co do odporności – chemicznej, termicznej i elektrochemicznej (napięciowej). Musi również dobrze przewodzić prąd i nie tworzyć zaburzeń na styku z pozostałymi komponentami baterii.

Jako pierwsi w Europie opracowaliśmy nowy elektrolit, w dodatku z użyciem mniej toksycznego materiału. Przy użyciu tego materiału ogniwo wolniej się starzeje i jest dużo bardziej odporne na czynniki zewnętrzne. To drugi w historii baterii taki związek. W stosunku do stosowanego przez ostatnie 30 lat posiada podobne parametry elektryczne, ale dużo lepszą odporność temperaturową i chemiczną – podkreśla dr hab. inż. Leszek Niedzicki, prof. PW.

Związek ten zwany solą LiTDI jest produkowany na licencji Politechniki Warszawskiej przez francuski koncern chemiczny Arkema. Znalazł już zastosowanie w smartfonach oraz w najnowszych samochodach elektrycznych. Użycie nowej soli nawet trzykrotnie zwiększa żywotność baterii, co oznacza, że w czasie życia samochodu najprawdopodobniej nie będzie musiała być wymieniana. Jest to istotne ze względu na wysoki udział ceny baterii w samochodzie elektrycznym.

Nowy elektrolit umożliwia także działanie w dużo wyższych temperaturach bez szkód dla baterii – bez problemu może ona funkcjonować do 90°C. Znikają dzięki temu ograniczenia dla urządzeń i zmniejsza się wymóg stosowania chłodzenia w bateriach, np. samochodów elektrycznych. Zmniejsza to zużycie energii na utrzymywanie temperatury i tym samym zwiększa zasięg samochodu, zwłaszcza w gorące dni.

Użycie odpornego chemicznie związku opracowanego przez PW pozwala też zmniejszyć wymagania produkcyjne dla fabryk baterii, a to oznacza niższe koszty produkcji i budowy nowych fabryk.

W drodze po tańsze i bezpieczniejsze baterie

Naukowcy PW pracują także nad pozostałymi komponentami baterii i nad nowymi generacjami baterii, zwłaszcza ze stałym elektrolitem do samochodów elektrycznych. Takie ogniwa nie mogą się zapalić, co zmniejszy ryzyko obecnie występujące w razie poważnego wypadku e-auta. Politechnika jest jedyną uczelnią z tej części Europy w unijnym projekcie ASTRABAT.

Badania zespołu dotyczą również nowej generacji elektrolitów, które byłyby pozbawione fluoru – bardzo toksycznego w razie pożaru, a obecnego jak na razie w każdej baterii.

Nasz wynalazek działa – nikomu dotąd się to jeszcze nie udało. Jesteśmy pierwsi, którym się to udało w skali laboratoryjnej. Dotąd uważano, że elektrolit bez fluoru nie jest możliwy – zaznacza dr hab. inż. Leszek Niedzicki, prof. PW.

W ramach konsorcjum DESTINY realizującego projekt Unii Europejskiej w programie Horyzont 2020 naukowcy spróbują przenieść osiągnięcie na większą skalę i stworzyć działające prototypy fabrycznych baterii. Nie posiadałyby one w swoim składzie fluoru, a także innych toksycznych lub trudno dostępnych pierwiastków. Oprócz większego bezpieczeństwa dla ludzi i środowiska, a także niższych kosztów wytwarzania, byłyby one także łatwiejsze w recyklingu – w duchu zrównoważonego rozwoju.

źródło: PW

Dyskusja (0 komentarzy)