Aktualności
Badania
06 Września
Fot. Daria Sikorska
Opublikowano: 2021-09-06

Ile zieleni mają dzieci w drodze do szkoły?

Zespół naukowców z Uniwersytetu Łódzkiego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie prowadzi badania dotyczące zieleni wokół szkół oraz drogi dzieci z domu do szkoły.

W dzisiejszym, coraz bardziej zdigitalizowanym świecie trasa dom-szkoła to niekiedy jedyna szansa dla dzieci na bliski kontakt z dziką przyrodą. Jak wskazują dotychczasowe badania opublikowane w czasopiśmie Environmental Science and Policy, nie wszystkie dzieci mają takie same szanse korzystać z jej dobrodziejstw. W łódzkich szkołach prowadzone są zatem badania środowiskowe – naukowcy odwiedzają każdą z nich i sprawdzają, jak wygląda zieleń przyszkolna. Robią zdjęcia panoramiczne przed budynkami oraz na terenie części sportowo-rekreacyjnej. To pozwoli określić, co widzą dzieci przychodzące do szkoły. Dodatkowo wykonywane są zdjęcia termalne, mierzony jest poziom zanieczyszczenia powierza przy szkole, sprawdzana jest wilgotność powietrza oraz wartość indeksu liściowego LAI (wskaźnik pokrycia liściowego). Do badania wytypowano ponad połowę szkół podstawowych zlokalizowanych w różnych częściach Łodzi.

Szkoła jest miejscem, w którym dzieci spędzają znaczącą część swojego dnia. Jednocześnie wiadomo, że zieleń ma wiele korzyści dla stanu zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci. Wiedza o tym, jaka zieleń otacza dzieci w trakcie pobytu w szkole jest zatem kluczowa zarówno dla rodziców, jak i samych szkół. W szerszej perspektywie będziemy również zainteresowani tym, jak wygląda droga dzieci z domu do szkoły. Teraz jednak chcemy poznać obszar przyszkolny, stanowiący punkt końcowy tej trasy – tłumaczy kierująca projektem dr Edyta Łaszkiewicz z Zakładu Analiz Systemów Społeczno-Ekologicznych na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ (w SGGW w Warszawie projekt prowadzi dr inż. Daria Sikorska z Katedry Teledetekcji i Badań Środowiska w Instytucie Inżynierii Środowiska).

Badania realizowane są w ramach projektu pt. „Dostęp dzieci do terenów zieleni w trakcie drogi do szkoły: od operacjonalizacji do aplikacji dynamicznej przestrzennie koncepcji sprawiedliwości środowiskowej”, który otrzymał finansowanie z Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu OPUS 20. Umożliwi poszerzenie możliwości rozumienia systemów miejskich poprzez zaproponowanie kompleksowego, interdyscyplinarnego podejścia, łączącego badania struktury zieleni z usługami ekosystemów oraz preferencjami i potrzebami mieszkańców. Określona zostanie rola zieleni w wyborze drogi dzieci z domu do szkoły. W szczególności zbadane zostanie, w jakim stopniu zieleń towarzysząca drodze dzieci do szkół: oczyszcza powietrze, poprawia mikroklimat, chroni przed hałasem, umożliwia kontakt z dziką przyrodą.

źródło: UŁ

Dyskusja (0 komentarzy)