Aktualności
Badania
18 Marca
Źródło: www.pw.edu.pl
Opublikowano: 2024-03-18

Innowacyjny system wykryje usterki i zagrożenia kolejowe

Uszkodzenia infrastruktury, wypadki, złe warunki atmosferyczne i związane z nimi opóźnienia mogą skutecznie uprzykrzyć życie nie tylko pasażerom podróżującym koleją. Naukowcy z Politechniki Warszawskiej chcą opracować rozwiązanie, które być może rozwiąże te problemy.

Zespół z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej zamierza opracować rozwiązanie, które będzie automatycznie identyfikować usterki oraz potencjalne zagrożenia na trakcji kolejowej. Żeby to się udało, potrzeba odpowiedniego systemu monitorowania – trakcji oraz jej otoczenia. Naukowcy chcą do tego wykorzystać platformy bezzałogowe zintegrowane z urządzeniami pomiarowymi. Do analizy zebranych danych posłuży system automatycznej identyfikacji usterek wykorzystujący sztuczną inteligencję. Wykorzystując takie podejście, system zaraportuje nie tylko o widocznych usterkach na trakcji i w jej otoczeniu, ale przede wszystkim o potencjalnych uszkodzeniach. Działania prewencyjne istotnie wpłyną na jakość utrzymania trakcji.

Innowacyjnym pomysłem będzie opracowanie stacji ładująco-dokującej dla drona – podkreśla dr inż. Antoni Kopyt z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa, lider zespołu. – Rozwiązanie to ma zwiększyć autonomię pracy całego systemu. Dzięki stacji staje się on niemal bezobsługowy i wymaga wyłącznie nadzoru pracownika kolei – dodaje.

Tym samym efektywność systemu i prostota jego wykorzystania stają się istotną przewagą w kontekście utrzymania trakcji kolejowej.

Ważnym elementem projektu jest przeprowadzenie optymalnych oblotów infrastruktury kolejowej ze wskazaniem usterek i ich lokalizacji w oparciu o zebrane dane, które to po każdym locie będą generowane automatycznie – tłumaczy dr inż. Antoni Kopyt. – Dane w postaci raportów ze wskazaniem miejsc z usterkami lub potencjalnymi lokalizacjami, gdzie usterka może się pojawić, będą dostępne dla pracowników kolei odpowiadających za stanu utrzymania infrastruktury.

W realizacji projektu Politechnikę Warszawską wspierają dwaj konsorcjanci: Sky Snap (firma odpowiedzialna za analizę zdjęć) oraz Enprom (zajmie się prowadzeniem nalotów). Część badań zostanie realizowana na terenie lotniska Ośrodka Badań Lotniczych i Kosmicznych PW (OBLot) w Sierakowie pod Przasnyszem. To nowa i w skali europejskiej unikatowa infrastruktura badawcza, wyposażona w nowoczesny park maszynowy znajdujący się na terenie lotniska. Część lotów testowych oraz działanie systemu stacji dokującej współpracującej z dronem będzie prowadzona właśnie na terenie lotniska, gdzie próby terenowe odbywają się w bezpiecznych warunkach.

Przedsięwzięcie jest finansowane z programu „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK II” polegającego na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej. Środki pochodzą z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PLK PKP SA. Zakończenie prac planowane jest w połowie 2026 roku.

źródło: PW

Dyskusja (0 komentarzy)