Optymalizacja układu napędowego motocykla żużlowego pozwalająca na uzyskanie maksymalnych osiągów podczas wyścigu – to cel projektu naukowego, który w najbliższym czasie zrealizują badacze Politechniki Lubelskiej.
Inżynierowie z PL błyskawicznie zareagowali na sukces żużlowców Speed Car Motoru Lublin, którzy w ubiegłym roku, po 23 latach, awansowali ponownie na najwyższy szczebel rozgrywek w Polsce, a w ostatnią niedzielę, na inaugurację nowego sezonu, po dramatycznej walce wygrali pierwszy mecz z drużyną GKM-u Grudziądz 49:41. Po tym zwycięstwie dwóch zawodników lubelskiego zespołu: Dawid Lampart i junior Wiktor Trofimow, zdaniem ekspertów portalu Sportowefakty.pl, trafiło do „siódemki” kolejki w najlepszej lidze świata.
W ślad za tymi osiągnięciami, do działania przystępują naukowcy Politechniki Lubelskiej. Spróbują pomóc zawodnikom miejscowej ekipy w osiąganiu jak najlepszych wyników na torze, optymalizując układ napędowy motocykla przeznaczonego do jazdy na żużlowym owalu, co pozwoli na uzyskanie maksymalnych osiągów podczas wyścigu. W tym celu uczelnia opracuje dedykowany do speedwaya system do aktywnej rejestracji, transmisji oraz analizy danych. Dzięki niemu rywalizacja żużlowców przeniesie się na znacznie wyższy poziom technologiczny niż obecnie.
– Naszym celem jest udzielenie wsparcia technologicznego lubelskiemu teamowi, który startuje w tym roku w rozgrywkach PGE Ekstraligi – mówi prof. Mirosław Wendeker, kierownik Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych.
To właśnie w jego zespole opracowano m.in. technologię struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin oraz urządzenie do skróconego startu i lądowania statku powietrznego, które docelowe może być wykorzystywane m.in. w wiatrakowcach. Teraz wspólnie z mechanikami lubelskich zawodników, naukowcy będą pracować nad udoskonaleniem techniki jazdy.
Badania zostaną sfinansowane z projektu Regionalna Inicjatywa Doskonałości ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
MK