Aktualności
Badania
05 Listopada
Fot. T. Maślona
Opublikowano: 2021-11-05

Lubelscy żużlowcy przetestowali tunel aerodynamiczny

W budynku Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii Politechniki Lubelskiej stanął największy we wschodniej Polsce tunel aerodynamiczny. To najbardziej zaawansowany sprzęt do prowadzenia badań związanych z lotnictwem, motoryzacją, energetyką wiatrową, budownictwem i sportem.

Tunel zajmuje powierzchnię 160 metrów kwadratowych i waży 40 ton. Znajduje się w Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii Politechniki Lubelskiej. Inwestycja pochłonęła 4,6 mln zł, z czego prawie 80% pochodziło ze środków własnych uczelni.

Aby utrzymać wysoką pozycję naukową, musimy dysponować najnowocześniejszą aparaturą badawczą. Mam nadzieję, że ten obiekt przyczyni się do powstania znakomitych opracowań naukowych, umożliwi współpracę z przemysłem oraz znajdzie zastosowanie w dydaktyce – powiedział podczas uroczystego otwarcia prof. Zbigniew Pater, rektor Politechniki Lubelskiej.

Tunel jest unikalną w skali kraju konstrukcją z dwoma niezależnymi przestrzeniami pomiarowymi operującymi w ramach tego samego, zamkniętego obiegu powietrza. Pierwsza z nich, o wymiarach 1,275 × 1,415 m umożliwia uzyskanie maksymalnej prędkości wynoszącej 60 m/s. Druga o wymiarach 1,8 × 2 m pozwala na uzyskanie maksymalnej prędkości równej 30 m/s. Każda komora zapewnia wykonywanie badań wagowych i ciśnieniowych modeli. Wykonywane w nich eksperymenty pomagają w opracowaniu nowych oraz optymalizacji istniejących konstrukcji.

Tunel aerodynamiczny jest świetnym miejscem do przetestowania kluczowych charakterystyk z punktu widzenia sukcesu sportowego – w takich dyscyplinach, jak: skoki narciarskie, narciarstwo, bobsleje, sporty motorowe czy kolarstwo, gdzie siły aerodynamiczne działają w sposób szczególny na zawodników. Analizie aerodynamicznej można poddać sprzęt zawodników oraz odpowiednie ułożenie sylwetki ciała podczas zawodów – twierdzi prof. Mirosław Wendeker, kierownik Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych PL.

Podczas wydarzenia w tunelu aerodynamicznym specjalnym badaniom poddano dwóch żużlowców drużyny wicemistrza Polski – Motoru Lublin: Jarosława Hampela oraz Mateusza Cierniaka. Sprawdzano ich pozycję oraz sprzęt i jego wpływ na opór powietrza. Wszystko po to, aby zoptymalizować sylwetką żużlowca parametry aerodynamiczne, które decydują o rozwijanej prędkości i sukcesie na mecie.

Pęd powietrza w tunelu jest bardzo duży i starałem się znaleźć optymalny układ ciała. Jak się ścigamy, nie myślimy o tym, a to jest jednak bardzo ważne. Jestem ciekawy wyników – mówił Jarosław Hampel, dwukrotny indywidualny wicemistrz świata na żużlu.

To kolejny przykład współpracy Politechniki Lubelskiej z lubelskim klubem żużlowym. Wcześniej naukowcy optymalizowali pracę motocykli, a także brali udział w przygotowaniu toru.

W tunelu mogą być również badane obiekty generujące opór aerodynamiczny, takie jak budynki mieszkalne i użyteczności publicznej, mosty czy konstrukcje przemysłowe. W przypadku budynków i budowli o wysokości powyżej 200 m i mostów o rozpiętości przęseł powyżej 200 m konieczne jest wykonanie dodatkowych badań, które pozwolą określić rzeczywiste oddziaływanie wiatru. W kraju i za granicą rośnie zapotrzebowanie przemysłu na tego typu badania – informuje prof. Tomasz Lipecki z Katedry Mechaniki Budowli, specjalista z zakresu inżynierii wiatrowej.

MK, źródło: PL

Dyskusja (0 komentarzy)