Naukowcy z Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS reprezentują Polskę w międzynarodowym zespole badawczym European Elections Monitoring Center. Grupa zajmuje się monitorowaniem, gromadzeniem i analizowaniem materiałów wyborczych publikowanych przez partie polityczne w krajach członkowskich UE.
European Elections Monitoring Center to międzynarodowa sieć naukowców zajmujących się komunikacją polityczną i kampaniami wyborczym. Ich zadaniem jest monitorowanie, gromadzenie i analizowanie materiałów wytworzonych na potrzeby wyborów europejskich przez partie polityczne 28 państw członkowskich UE. Sieć zawiązała się w 2019 roku, tuż przed wyborami do Europarlamentu. Już rok później zainicjowano projekt, którego celem była analiza i badanie materiałów wyborczych wyprodukowanych na potrzeby wyborów europejskich na przestrzeni lat, aż od 1979 roku, kiedy to odbyły się pierwsze bezpośrednie i powszechne wybory do PE. Wybrano w nich 410 posłów. Obecnie, w trzeciej edycji przedsięwzięcia, przedmiotem prac są niedawno przeprowadzone eurowybory.
Zamierzeniem jest stworzenie swego rodzaju archiwum kampanii wyborczych. Dodatkowo analiza prowadzonych w tym okresie agitacji wyborczych może przyczynić się do zdefiniowania i określania poczynań danej partii, np. skłonności do sarkazmu, atakowania politycznych rywali, itp. Raport będący efektem wielomiesięcznej pracy będzie dostępny w formie open access, co oznacza, że każda osoba z dostępem do internetu będzie miała możliwość darmowego zapoznania się z wynikami badania – zapowiada dr hab. Małgorzata Adamik-Szysiak z Katedry Mediatyzacji Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS, koordynatorka polskiej sekcji w EEMC.
W 2019 roku raport z ówczesnego badania został opublikowany przez Jednostkę Monitorowania Opinii Publicznej Parlamentu Europejskiego i zaprezentowany w Domu Historii Europejskiej. Obecnie jest dostępny na stronie internetowej Urzędu Publikacji Unii Europejskiej. Wówczas polską reprezentację w projekcie tworzyły badaczki z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: prof. Ewa Nowak-Teter, dr hab. Małgorzata Adamik-Szysiak, dr Justyna Maguś oraz mgr Joanna Kukier. I tym razem w skład polskiej sekcji wchodzą tylko badacze z UMCS: oprócz koordynatorki są to dr Wojciech Maguś oraz dr Mateusz Sobiech.
Członkowie sieci podzieleni są na zespoły krajowe. Nasza praca zaczyna się w momencie opublikowania przez daną partię materiału wyborczego. Począwszy od 13 maja aż do ciszy wyborczej zajmowaliśmy się gromadzeniem materiałów. Przede wszystkim dotyczy to wpisów w mediach społecznościowych. Ważne, by robić to na bieżąco, ponieważ tego rodzaju treści bywają ulotne, a partie z różnych powodów decydują się na usuwanie wpisów. Następnie kodujemy materiał na podstawie wypracowanego przez wszystkich członków sieci klucza. Odbywa się to za pomocą specjalnie stworzonego systemu. W przypadku filmów wideo, należy je pobrać oraz dodatkowo zamieścić na jeszcze innej platformie. Poza tym staramy się monitorować również tradycyjne formy przekazu, takie jak billboardy, ulotki, reklamy w prasie, etc. – informuje dr Mateusz Sobiech.
Koordynatorem całego projektu jest prof. Edoardo Novelli (Uniwersytet Roma Tre, Włochy), a współkoordynatorem prof. Bengt Johansson (Uniwersytet w Göteborgu, Szwecja). W inicjatywę zaangażowani są także naukowcy z Loughborough University (Wielka Brytania), University of Athens (Grecja) oraz University of Szeged (Węgry).
MK