Przeniesieniem dawnej techniki malarskiej do świata cyfrowego zajął się zespół naukowców z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. Za pomocą badań spektrofotometrycznych spróbują ustalić, w jaki sposób Rembrandt, Vermeer, da Vinci czy Tycjan uzyskiwali niezwykłe efekty kolorystyczne na swoich obrazach.
Wyniki swoich badań naukowcy przekażą krakowskiej firmie Painters, która na ich podstawie opracuje aplikację. Za jej pomocą młodzi artyści oraz studenci ASP będą mogli rozpocząć i rozwijać naukę laserunkowego malarstwa olejnego. Współpracę Wydziału Mechanicznego i firmy Painters dofinansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020.
Projekt dotyczy przeniesienia do świata cyfrowego dawnej techniki malarskiej wykorzystywanej w malarstwie laserunkowym z uwzględnieniem historycznych, rzeczywistych pigmentów malarskich. Laserunek polega na otrzymywaniu efektów kolorystycznych obrazu poprzez miejscowe nakładanie kolejnych warstw utworzonych z odpowiednio przygotowanych naturalnych pigmentów o różnych cechach i właściwościach optycznych. Technika różni się więc zasadniczo od stosowanych obecnie prostych metod, polegających na zwykłym mieszaniu różnych farb w celu otrzymania pożądanego koloru.
Efekty stosowania techniki laserunkowej używanej przez dawnych mistrzów malarstwa (Rembrandt, Vermeer, da Vinci, Tycjan) polegały na intuicyjnym wykorzystywaniu przezierności, pochłaniania i odbicia światła w poszczególnych warstwach o właściwej grubości i intensywności barwy, nakładanych w odpowiednich miejscach i właściwej kolejności na całkowicie wyschniętą warstwę poprzednią. Ze względu na fakt, że taka technika jest kosztowna, czasochłonna oraz niewybaczająca błędów niedoświadczonym adeptom malarstwa, powstał pomysł przeniesienia jej do przestrzeni wirtualnej.
W ramach projektu zostanie opracowana aplikacja pozwalająca na odwzorowanie tradycyjnego malarstwa olejnego w świecie cyfrowym. Rozwiązanie będzie przeznaczone głównie dla osób, które chcą rozpocząć lub rozwijać naukę laserunkowego malarstwa olejnego oraz młodych artystów i studentów ASP.
Budżet projektu białostockiej uczelni i krakowskiej firmy wynosi ponad 2,4 mln złotych. Główne prace badawczo-rozwojowe realizować będą: dr hab. inż. Krzysztof Lech Molski, prof. PB, dr hab. inż. Piotr Mrozek, prof. PB, dr hab. inż. Jolanta Pauk, prof. PB oraz dr inż. Bogusław Hościło.
źródło: PB