Politechnika Gdańska została liderem konsorcjum naukowego, które wspólnie z podmiotami komercyjnymi będzie rozwijać technologię pozwalającą obniżyć koszty budowy dróg i poprawić ich trwałość. Do budowy nawierzchni przeznaczony zostanie opracowany przez naukowców asfalt modyfikowany polimerami.
Naukowcy zbadają wpływ wykorzystania asfaltów modyfikowanych i wysokomodyfikowanych polimerem, czyli tzw. asfaltów HiMA (Highly Modified Asphalt) do konstrukcji różnych warstw nawierzchni, co umożliwi zaktualizowanie Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych.
– To na podstawie tej publikacji najczęściej określa się układ warstw nawierzchni drogowych i ich grubość. Obecnie jednak katalog zakłada stosowanie asfaltów niemodyfikowanych i nie wykorzystuje w pełni potencjału asfaltów modyfikowanych, a w szczególności wysokomodyfikowanych polimerem. Naszym celem będzie opracowanie i dodanie do niego nowych kart, uwzględniających użycie tych asfaltów – tłumaczy dr hab. inż. Piotr Jaskuła z Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, która jest liderem konsorcjum naukowego w tym przedsięwzięciu.
Oprócz gdańskiej uczelni technicznej w badaniach wezmą udział naukowcy z Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie. Wyniki ich badań i analiz powinny być znane w przyszłym roku. Prace realizowane będą w ramach programu badawczego pt. „Optymalizacja konstrukcji asfaltowej nawierzchni drogi dzięki zastosowaniu asfaltów modyfikowanych”. Konsorcjum współpracować będzie z grupą podmiotów komercyjnych: Budimex SA, Grupa Lotos SA i Orlen Asfalt sp. z o.o. Zainteresowanie wynikami wyraziły także Ministerstwo Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
źródło: PG