Aktualności
Badania
19 Września
Źródło: www.pixabay.com
Opublikowano: 2023-09-19

Naukowcy z ALK przygotowali pierwszy podręcznik do lowcodingu

Młodzież, która wkrótce pójdzie do pracy, traktuje kodowanie jako przykry obowiązek i kolejny punkt na liście oczekiwań wobec nich – wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców Akademii Leona Koźmińskiego. Aby przełamać te bariery, proponują bezpłatny podręcznik do lowcodingu.

Czas na to, by rozwijać kompetencje informatyczne także u pracowników, którzy nie są specjalistami IT. Z pomocą przychodzi lowcoding. To sposób, aby projektować narzędzia informatyczne bez kompetencji z zakresu programowania.

Firmy potrzebują szybkiej ścieżki cyfryzacji, ale często koszty usług informatycznych czy zatrudnienia programistów są dla nich przeszkodą. Z drugiej strony umiejętność tworzenia aplikacji i rozumienie logiki narzędzi IT to coraz ważniejsza kompetencja na rynku pracy. Niestety kodowanie nie budzi entuzjazmu u młodych ludzi — wskazuje dr Monika Sońta, socjolożka z Akademii Leona Koźmińskiego, która wspólnie z futurolożką prof. Aleksandrą Przegalińską oraz kognitywistą Jackiem Mańką zapytała studentów kierunków nietechnicznych, zebranych w grupach fokusowych, o dwie kwestie.

Badaczy interesowało, co jest dla młodych ludzi największym wyzwaniem w programowaniu oraz co sprawia im największą satysfakcję. Pytania dotyczyły kodowania w ogóle. Studenci odpowiadali, że programowanie jest
przytłaczające, nie wiadomo, od czego zacząć, odbierają to jako żmudne, długotrwałe zajęcie. Niektórzy dodawali, że istnieje presja nauki programowania, ale nie ma jasnego wytłumaczenia, po co się to robi.

Lowcoding, czyli autorski CRM bez programisty

Jak stosunkowo łatwo odblokować napięcie między potrzebami rynku, firm i przyszłych pracowników? Okazuje się, że użyteczne programy można projektować również bez znajomości takich języków kodowania, jak Python, R lub Javascript. Zdaniem dr Sońty, lowcoding to autentyczna szansa dla np. małych firm na wypracowywanie narzędzi informatycznych własnym zespołem, bez konieczności kupowania niektórych usług IT. Z pomocą przychodzą platformy lowcodingowe, gdzie użytkownicy mogą składać nowe rozwiązania z gotowych elementów. A te kawałki kodu da się swobodnie dopasowywać do praktycznych potrzeb.

Magia rozwiązań lowcodowych polega na tym, że ja ci daję software – bezpłatną platformę low-code, a ty, dzięki tutorialom, krok po kroku uczysz się, jak łączyć swoje dane, które dotychczas były gromadzone w Excelu. Otrzymujesz szybką wizualizację danych, bez konieczności rozumienia zasad kodowania. Takie podejście umożliwia szybkie prototypowanie. Tworzymy „coś”, a następnie poprawiamy aplikację, modyfikujemy zawartość i rozszerzamy funkcjonalności – wyjaśnia socjolożka.

Pierwszy podręcznik do lowcodingu

Naukowcy z ALK stworzyli pierwszy bezpłatny podręcznik do lowcodingu. Opracowanie zawiera 12 przykładów rozwiązywania problemów biznesowych za pomocą platformy low-code. Znajdziemy tam m.in. zarządzanie harmonogramem wypożyczania samochodów czy tzw. Small Innovation System, który pomaga organizować procesy
wprowadzania innowacji. Jest też aplikacja do wyszukiwania przepisów pasujących do diety i nawyków żywieniowych.

W naszym podręczniku do lowcodingu tłumaczymy m.in. jak pracować z relacyjnymi bazami danych, które są potrzebne w takim projekcie — dodaje dr Sońta, która jest współautorką podręcznika.

Jej zdaniem, nawet mały zespół w niedużej organizacji ma szansę samodzielnie opracować np. system Customer Relationship Management do zarządzania relacjami z klientami. Członkowie grupy roboczej potrzebują prawidłowo zdefiniowanego problemu, który ma zostać rozwiązany dzięki procesowi cyfryzacyjnemu, oraz wyłonionego lidera zmiany. Nie muszą znać języków programowania, użyteczna będzie jedynie orientacja w zakresie SQL (Structured Query Language), jako kompetencja w grupie, czyli wystarczy jedna osoba z SQL-em. To dość prosty język zapytań do komunikacji z bazami danych. Więcej szczegółów czytelnicy znajdą w pierwszych rozdziałach podręcznika.

Mówimy tutaj o podejściu, w którym programowanie jest znacznie mniej istotne. Chodzi natomiast o rozumienie procesu, który za nim stoi — uzupełnia dr hab. Aleksandra Przegalińska. — Ważne, żeby umieć zadać technologii odpowiednie pytanie, a nie posługiwać się formalnym językiem. Lowcoding jest bardzo intuicyjny, zachęcam każdego, żeby spróbował przygody z tą metodą tworzenia praktycznych aplikacji.

Lowcodowanie w grupie i nastawione na konkret

Badacze zauważają, że barierę wejścia do programowania da się ominąć. Nie chodzi tylko o zastosowanie platform lowcodingowych, ale też o inną organizację projektów. Po pierwsze, kodowanie powinno przebiegać w grupie. Indywidualna praca jest mniej efektywna i szybciej prowadzi do frustracji. Równocześnie powinno to być przedsięwzięcie nastawione na konkretny cel, jak choćby stworzenie wspomnianego wyżej własnego CRM-u.

Jacek Mańko, członek zespołu projektowego BEE APEX, przekonuje, że wygodne rozwiązania typu lowcode i nocode mogą znaleźć bardzo szerokie zastosowanie w produkcji aplikacji biznesowych. To ścieżka zarówno dla analitycznie myślących, jak i bardziej kreatywnych osób, które są w stanie tworzyć rozwiązania bez konieczności robienia wielomiesięcznych, intensywnych kursów programowania.

Podręcznik w wersji angielskiej, wraz z webinarami, będzie dostępny od 2 października na stronie beeapex.eu. Później powstanie również polska wersja.

BEE APEX (ang. Better Employability for Every with APEX) to międzynarodowy projekt, który ma poszerzać zdolności cyfrowe m.in. studentów i wykładowców. Prowadzi go sześć europejskich uczelni, w tym Akademia Leona Koźmińskiego. W opisane badanie zaangażowanych było 162 studentów, podzielonych na 8 grup fokusowych. Dodatkowo naukowcy przeprowadzili wywiady z 21 wykładowcami z Europy Środkowo-Wschodniej, którzy prowadzą zajęcia z zakresu IT.

MK

Dyskusja (0 komentarzy)