Naukowcy z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z agencją ONZ ds. lotnictwa cywilnego opracowali system Global Air Transport Optimisation (GATO).
Na System Diagnozy Globalnego Systemu Przewozów Lotniczych (GATO) składają się dwa elementy. Pierwszym są zasoby Big Data obejmujące ewidencję około 3,5 mld pasażerów obsługiwanych w ciągu roku przez wszystkich przewoźników na świecie. Drugi wiąże się z opracowaniem najnowszej generacji narzędzia wspomagania decyzyjnego optymalizacji przewozów, skierowanego do planistów oraz decydentów lotniczych. System powstał w wyniku realizacji projektu, podczas której ICM UW współpracował z Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organisation – ICAO).
– Współpraca z ICAO, naczelną instytucją ONZ ds. międzynarodowego lotnictwa cywilnego, daje możliwość dostępu do najbardziej kompletnych zasobów danych lotniczych. Wybór ICM na partnera projektu, dokonany przez ICAO, potwierdza światową rangę ICM w obszarze analityki lotniczej – mówi dr Jan Malawko z ICM UW, ekspert ds. Big Data w awiacji, autor i kierownik projektu GATO.
Powstał on w oparciu o memorandum podpisane 9 czerwca 2015 r. w siedzibie ICAO w Montrealu. Była to pierwsza w historii tego typu polska prezentacja na forum agencji ONZ ds. lotnictwa cywilnego.
– Narzędzia wykonane w ramach projektu wprowadzają nową jakość w obszarze analiz lotniczych, poprzez utworzenie w pełni zintegrowanego, regularnie aktualizowanego repozytorium przewozów, rozkładów i atrybutów. GATO jest obecnie najnowocześniejszym systemem Big Data, umożliwiającym szybkie generowanie statystyk o wysokiej rozdzielczości – tak w skali globalnej, jak i krajowej, z precyzyjnym odniesieniem do danej trasy, miasta, wyspy czy lotniska – podkreśla dr Jan Malawko.
Prezentacja GATO odbyła się podczas konferencji „Aviation Data and Analysis Seminar”, która odbyła się w Istambule. W seminarium z udziałem przedstawicieli 25 państw uczestniczyli reprezentanci państwowych nadzorów lotniczych, producentów samolotów (Boeing, Airbus), organów zarządzania ruchem lotniczym, przewoźników, a także uczelni.
źródło: UW