Autonomiczny apartament, który zimą może stanąć w górach, a latem nad jeziorem? Dzięki naukowcom z Politechniki Wrocławskiej będzie to możliwe. Gotowy model ma być gotowy już za dwa lata.
Badania prowadzone będą w ramach umowy podpisanej przez władze Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Wrocławskiej z wrocławską firmą Good Spot, która specjalizuje się w budowie mobilnych apartamentów hotelowych. Powstają one z wycofanych z rynku naczep typu izoterma służących wcześniej do przewozu żywności.
Zarówno profil, jak i potrzeby firmy bardzo nas zainteresowały. Stawia ona na rozwiązania ekologiczne i zrównoważone, wykorzystując podwozia przyczep i materiały z recyklingu, a w swoich obiektach chce się opierać na energii odnawialnej. To są również nasze priorytety – mówi dr inż. Piotr Jadwiszczak, prodziekan ds. finansowych i ogólnych na Wydziale Inżynierii Środowiska.
W projekt zaangażowali się też naukowcy z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego.
Pełna niezależność
Zanim przyczepy zamienią się w pokoje, są poddawane renowacji. Cała konstrukcja jest dodatkowo wzmacniana, a podwozie uzbrajane w elementy, dzięki którym uzyska pełną autonomię w transporcie. Dawne chłodnie stają się więc pomieszczeniami wyposażonymi w łazienkę, aneks kuchenny, taras i klimatyzację.
Z komfortowym użytkowaniem takich pokoi wiąże się konieczność zasilania ich energią elektryczną, wentylacji, ogrzewania oraz zasilania wodą. W atrakcyjnych miejscach postoju często trudno o tego typu przyłącza – wyjaśnia dr hab. inż. Bartosz Kaźmierczak, dziekan Wydziału Inżynierii Środowiska. – Stąd idea stworzenia systemu energetycznego dającego mobilnym apartamentom niezależność od przyłączy na jak najdłuższy czas. Zakładamy, że zlokalizowany w dowolnym miejscu w Polsce apartament będzie całkowicie samowystarczalny na czas typowego urlopu, czyli od 10 do 14 dni – dodaje.
Wymagające zadanie
Projekt zawiera wiele wyzwań inżynierskich i badawczo-rozwojowych. Apartament musi być wyposażony m.in. we własne systemy pozyskiwania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej i wody. Nie można także zapominać o ciepłej wodzie i kanalizacji.
Największym wyzwaniem będzie koordynacja pracy tych wszystkich systemów i instalacji w sposób pozwalający na uzyskanie efektu synergii efektywności. Polega on na tym, że każdy element systemu cechuje się nie tylko wysoką efektywnością, ale poprzez swoją pracę zwiększa skuteczność jego pozostałych elementów – tłumaczy dr hab. inż. Demis Pandelidis z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego. – Dodatkowym wymogiem jest zapewnienie mobilności naczepy, czyli spełnienie warunków dopuszczających ją do ruchu drogowego w zakresie bezpieczeństwa, gabarytów czy masy.
Naukowcy w swojej pracy chcą wykorzystać m.in. rozwiązania, które poprawią izolację termiczną, pozwolą na zbieranie wody deszczowej, technologię zeroenergetycznej klimatyzacji współpracującej z systemem niskoenergetycznego oczyszczania wody oraz nowy typ panelu fotowoltaicznego.
W Politechnice Wrocławskiej były już prowadzone badania nad pojedynczymi technologiami, które chcemy zastosować w tym projekcie. Dotychczas nie prowadzono jednak prac nad stworzeniem jednego, spójnego systemu i to dla obiektu o tak ograniczonych gabarytach, a do tego mobilnego i o określonych wymaganiach samowystarczalności – podkreśla prof. Kaźmierczak.
Krok po kroku
Projekt podzielony został na kilka etapów. W pierwszym prowadzone będą badania jednostkowych systemów zaopatrzenia, magazynowania i dystrybucji energii i wody pod kątem dostosowania ich do spełnienia wymagań mobilnego hotelu. Zostaną one zrealizowane w laboratoriach PWr. Systemy o potwierdzonej wydajności zostaną następnie zabudowane w prototypowej naczepie. Ich montaż wymaga adaptacji konstrukcji i osprzętu przyczepy, na której zbudowany jest mobilny apartament, dlatego te prace będą wykonywane w miejscu produkcji naczep.
W ostatniej fazie zaplanowaliśmy badania terenowe, gdzie odpowiednio opomiarowany obiekt zostanie dokładnie zbadany pod kątem samowystarczalności w zakresie energii elektrycznej, ogrzewania, klimatyzacji i wody. Oczywiście staramy się też, aby co najmniej jeden mobilny apartament trafił na Politechnikę Wrocławską – zapowiada dr inż. Piotr Jadwiszczak.
Prace nad projektem potrwają ok. dwa lata.
źródło: PWr