Zwiększenie aktualnego zasięgu gatunku oraz stworzenie dla niego nowych stanowisk – to główny cel wymiany ośmiu żubrów z polskich ośrodków hodowlanych, które wyruszyły do Hiszpanii. Nad doborem zwierząt oraz nad przebiegiem transportu czuwają specjaliści ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Polskie żubry po raz kolejny pojechały do Hiszpanii. W daleką drogę wyruszyło 8 zwierząt, nad którymi pieczę będzie sprawować na miejscu European Bison Conservation Center of Spain (EBCC). W stałym kontakcie z organizacją są naukowcy z Instytutu Nauk o Zwierzętach w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Przygotowania do transportu rozpoczęły się jeszcze w 2021 roku, należało bowiem przebadać zwierzęta oraz uzyskać dokumenty wymagane przed wywozem ich z kraju, takie jak świadectwa weterynaryjne czy zezwolenie na wywóz gatunku objętego ochroną ścisłą od GDOŚ. Miejscami docelowymi były: zarejestrowana w Księdze Rodowodowej Żubrów hodowla La Serreta oraz nowa hodowla w pobliżu miejscowości San Rafael – Finca Venta Cornejo y Las Hoyadas. Obydwie hodowle położone są w hiszpańskiej prowincji Segowia. W La Serreta przebywają obecnie 24 żubry, z których większość pochodzi z Polski. Hodowla ta utrzymuje wyłącznie żubry linii nizinnej.
Do wywozu z Polski wytypowano żubry z czterech ośrodków w Polsce: z Zagrody Pokazowej Żubrów w Gołuchowie, z OHŻ Niepołomice, z zagrody w Pszczynie – Jankowicach (Nadleśnictwo Kobiór) oraz z Ogrodu Zoologicznego w Warszawie. Żubry podróżowały wspólną ciężarówką, jednak każdy osobnik w osobnej drewnianej skrzyni. Co ciekawe, ten sposób przewozu żubrów stosowany jest od ponad 150 lat. W 1929 roku pierwsze dwa żubry zakupione od Ogrodu Zoologicznego w Berlinie przyjechały do Puszczy Białowieskiej właśnie w takich drewnianych skrzyniach. Skrzynie są tak zbudowane, by zapewnić bezpieczeństwo i spokój zwierzętom. Żubry w czasie transportu mogą się położyć, jednak skrzynia jest zbyt wąska, aby mogły się one obrócić. To ma znaczenie dla ich bezpieczeństwa, ponieważ zbyt duża przestrzeń w skrzyni mogłaby powodować szamotanie się zwierząt i doprowadzić do kontuzji.
Głównym celem wymiany jest zwiększenie aktualnego zasięgu gatunku oraz stworzenie dla niego nowych stanowisk. Transporty żubrów mają również na celu uniemożliwienie kojarzenia zwierząt w bliskim pokrewieństwie, co jest kluczowe przy hodowli gatunku o tak małej zmienności genetycznej.
W ostatnich latach blisko 100 żubrów z Polski trafiło do zagranicznych ośrodków hodowlanych i populacji wolnościowych, m.in. w Hiszpanii, Szwajcarii, Bułgarii czy Rumunii. W sumie od 1935 roku ponad 450 żubrów z Polski wspomogło restytucję tego gatunku poza granicami naszego kraju. Wymaga to jednak stałej współpracy na szczeblu krajowym i międzynarodowym.
źródło: SGGW