Jak konsumenci postrzegają „dark kitchen”? Jak podchodzą do kwestii bezpieczeństwa żywności? – to tylko niektóre pytania, które stawia przed sobą międzynarodowy zespół naukowców z Brazylii, Wielkiej Brytanii i Polski.
W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywają restauracje oferujące dania wyłącznie na wynos. Jedzenie zamawia się w nich za pomocą platform internetowych. Przestrzenią wykraczającą poza świat wirtualny jest kuchnia. „Dark kitchen” to nic innego jak wspólna przestrzeń, która jest zazwyczaj wykorzystywana przez kilka lub kilkanaście lokali gastronomicznych w celu przygotowywania i dystrybucji zamówień online. Czy to bezpieczne? Jak duże zaufanie do urzędów nadzoru nad żywnością, aplikacji dostarczających żywność czy kontroli jakości mają klienci korzystających z tego typu usług? To tylko część zagadnień, które będą badane w ramach projektu pt. „Unraveling the dark kitchen: consumer perception, mapping and food safety profile”, finansowanego przez instytucję brazylijską FAPESP. W przedsięwzięcie zaangażowani są naukowcy z Brazylii, Wielkiej Brytanii i Polski.
Nasz zespół odpowiada za przebadanie młodych konsumentów pod kątem korzystania z aplikacji służących kupowaniu żywności. Przedmiotem analizy będą wiedza i intencje konsumentów dotyczące usług typu „dark kitchen”. Ocenie poddamy takie parametry, jak: gotowość do zapłaty i zamiar zakupu, zaufanie do urzędów nadzoru nad żywnością, zaufanie do aplikacji dostarczających żywność, postrzegane bezpieczeństwo żywności, kontrola jakości, doświadczenia konsumentów, solidarność z sektorem spożywczym – wyjaśnia prof. dr hab. Małgorzata Wiśniewska z Zakładu Zarządzania Jakością i Środowiskiem Katedry Ekonomiki Przedsiębiorstw na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, koordynująca prace po stronie polskiej.
Badanie ma zasięg międzynarodowy. Obejmie blisko 1000 konsumentów w trzech krajach – Brazylii, Wielkiej Brytanii i w Polsce. Rozpocznie się w lutym przyszłego roku i potrwa dwa lata.
MK, źródło: UG