Rodzimy się z umiejętnością logicznego myślenia czy proces ten pojawia się po nabyciu umiejętności mówienia? W marcowym numerze magazynu „Science” ukazała się praca zatytułowana Precursors of logical reasoning in preverbal human infants, której współautorem jest doktorant Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN mgr Ryszard Cetnarski z Pracowni Neurobiologii Widzenia, kierowanej przez prof. Wiolettę Waleszczyk.
Autorzy badali proces eliminacji będący jednym z podstawowych mechanizmów poznawczych, który pozwala na zawężenie przestrzeni konkurujących hipotez. Wykazali, że już niemowlęta dokonują procesu eliminacji hipotez, co jest dowodem na istnienie u nich podstawowych struktur logicznych. Zaprzecza to teoriom mówiącym, że struktury logiczne opierają się na nabytych zdolnościach językowych i wskazuje, że takie struktury stanowią podstawową formę interakcji ze środowiskiem.
W oparciu o dane okulometryczne autorzy pracy pokazali, że niemowlęta w wieku 12 miesięcy reagują ze zwiększoną uwagą i zdziwieniem na zdarzenia, które nie spełniają logicznych oczekiwań. Wyniki te sugerują, że struktury logiczne istnieją od wczesnych etapów życia i stanowią wrodzoną podstawę dla rozwoju i uczenia się.
JK
(źródło: PAN)