Na Wydziale Inżynierii Produkcji Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie odbyła się niecodzienna obrona prac dyplomowych. Powodem była prezentacja efektów pracy inżynierskiej wykonanej przez studenta Michała Wolaka.
Temat pracy to: „Organizacja czynności naprawczych pojazdów samochodowych na przykładzie renowacji samochodu Hillman Wizard typ 75 wyprodukowanego w Wielkiej Brytanii w 1932 roku”. Jej zakres opierał się na analizie i organizacji toku czynności wykonywanych podczas naprawy zabytkowego samochodu osobowego, a przyczynkiem było to, że pojazdy samochodowe od wielu lat towarzyszą ludziom w kształtowaniu otoczenia i są dla wielu swoistą pasją i hobby. Praca inżynierska, wykonana pod kierunkiem dr. inż. Krzysztofa Plizgi z Katedry Energetyki i Środków Transportu UP w Lublinie, jest dokumentacją wykonywanych kolejno prac mechanicznych, blacharskich, lakierniczych, a także inżynieryjnych przy dorabianiu elementów pojazdów, których nie można odnowić ze względu na ich stan.
Model pojazdu, który był obiektem pracy, produkowany był w dwóch odmianach o różnej mocy i średnicy tłoka, 65 (15,7 KM na rodzimy rynek brytyjski) i 75 (20,9 KM wersja na eksport). Od 1931 do 1933 roku wyprodukowano go w ilości około 7 tys. egzemplarzy. Konstrukcja pojazdu była nowoczesna i dość udana, jednak niestabilny okres przed II wojną światową nie sprzyjał wzrostowi zapotrzebowania i pojazd szybko został wycofany ze sprzedaży. Obecnie pojazd można uznać za unikatowy. Z 1986 sztuk sprzedanych od 1931 roku pozostało na świecie zaledwie około 20.
Egzemplarz, będący przedmiotem badania, przedstawiał bardzo zły stan. Jego najważniejsze podzespoły były niesprawne, a karoseria skorodowana. Z informacji od właściciela wynikało, że samochód stał nieużytkowany od pięćdziesięciu lat, co uniemożliwiało ocenę podzespołów mechanicznych przy weryfikacji wstępnej. Wymuszało to konieczność demontażu podzespołów, co z kolei znacznie podniosło koszty weryfikacji i oceny ich przydatności. Proces naprawy wiązał się z ryzykiem wykrycia znaczących uszkodzeń i wstrzymaniu procesu naprawy.
Pomimo niewątpliwych zalet nowoczesnych konstrukcji pojazdów samochodowych, starzejące się pojazdy często traktowane są z sentymentem. Poprzez procesy renowacji lub rekonstrukcji zachowywane są w postaci replik lub odrestaurowanych zabytków spotykanych w muzeach lub prywatnych kolekcjach. Stają się zabytkami nie tylko polskiej, ale także i światowej motoryzacji. Dbałość o stan takiego pojazdu pozwala zachować jego walory eksploatacyjne na długie lata. Jest to dobrze widoczne w przypadku opisanym przez autora pracy, gdzie zakupiony ponad 85-letni samochód osobowy w bardzo słabym stanie technicznym (udokumentowanym przez autora licznymi fotografiami i opisami) został poddany gruntownemu procesowi odrestaurowania. W swojej pracy autor przedstawił proces odnowy stanu poszczególnych elementów, opisał zastosowane technologie i techniki odnowy lub rekonstrukcji elementów i zaprezentował organizację procesu naprawy.
Wielu ludzi traktuje dziś chęć posiadania rzadkiego modelu pojazdu po części jako hobby, ale też jako lokatę swoich pieniędzy. Wykonana i przedstawiona praca dyplomowa może być traktowana jako przykład dla naśladowców tej tematyki.
źródło: UP w Lublinie