Czy nowoczesna technologia i pomoc psychologiczna mogą iść w parze? Naukowcy z Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego pomagają uchodźcom z Ukrainy w uporaniu się z wojenną traumą.
Wirtualna rzeczywistość już od kilku lat używana jest jako metoda terapeutyczna przy redukcji stresu, leczeniu depresji, fobii czy zaburzeń lękowych. Jej dobroczynne działanie było niejednokrotnie potwierdzane naukowo. Teraz badacze z Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych Politechniki Łódzkiej postanowili wykorzystać ją do pomocy uchodźcom z Ukrainy.
Sesja trwa około 20 minut i polega na przeniesieniu się do świata wirtualnego. Uczestnik jest zapraszany do górskiego apartamentu, w którym znajduje się część wypoczynkowa, kominek, a za oknem piękna panorama z bardzo dużą głębią. Spokojny głos przewodnika opowiada o otoczeniu, w którym się znaleźliśmy oraz sposobie oddychania w trakcie sesji – wyjaśnia dr inż. Dorota Kamińska, koordynatorka projektu.
Ćwiczenie w wirtualnej rzeczywistości ma na celu skierować myśli na przyjemne lub neutralne tematy. Badania nad tą metodą leczenia prowadzone są w Politechnice Łódzkiej od lat. Jako że technikę tę wykorzystuje się często w leczeniu traumy, teraz może być ona wsparciem dla obywateli Ukrainy, którzy mają za sobą niezwykle trudne przeżycia wojny, zniszczenia czy dramaty najbliższych. Specjalnie z myślą o nich ścieżka dźwiękowa została w pełni przetłumaczona na język ukraiński, a przez cały seans zapewniona jest dodatkowo obecność tłumacza.
Wykorzystujemy kilka klasycznych technik relaksacji, takich jak wizualizacja i techniki oddechowe, które wspieramy tzw. stymulacją bilateralną. Polega ona na śledzeniu wzrokiem pewnego punktu, z lewej do prawej strony, po skrajach pola widzenia. Jest udowodnione od kilkudziesięciu lat, że stymulacja bilateralna działa podobnie do fazy REM snu i przyspiesza różne procesy, które chcemy zainicjować. Osoba, która wchodzi w VR jest prowadzona przez przewodnika, który udziela podstawowych informacji, dotyczących sposobu oddychania, koncentracji myśli na przyjemniejszej stronie rzeczywistości i podążania za tym, co się w VR dzieje – informuje dr hab. Dorota Merecz-Kot z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego, która też jest zaangażowana w projekt.
Pilotażowy program ruszył 7 kwietnia i potrwa trzy tygodnie. We współpracy z Urzędem Miasta Łodzi do udziału w bezpłatnych sesjach zaproszono 40 osób. Zajęcia realizowane w ramach projektu MINIATURA Narodowego Centrum nauki prowadzone są w Fabryce Aktywności Miejskiej przy ul. Tuwima 10.
źródło: PŁ, www.uml.lodz.pl