Jak rozpoznać inteligentnego robota, czym różni się algorytm od sztucznej inteligencji i dlaczego maszyny korzystające z SI z łatwością mogą wygrać z nami w szachy, choć mają trudności z ukrojeniem chleba? Na te i inne pytania odpowiedź przynoszą kursy sztucznej inteligencji, które stworzyli specjaliści Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego. W wyzwaniu SI może wziąć udział każdy, kto chce poznać i zgłębić temat, a przy okazji – otrzymać wyjątkowy certyfikat.
Zgodnie z danymi firmy analitycznej Entrata obecnie ponad 40 proc. osób ma codziennie kontakt z technologiami wykorzystującymi sztuczną inteligencję, ale tylko połowa z nich jest w stanie wytłumaczyć, co termin SI tak naprawdę oznacza. Zdaniem ekspertów należy zwiększyć społeczną świadomość na temat sztucznej inteligencji, ponieważ w otoczeniu będzie się pojawiać coraz więcej maszyn z elementami SI.
– Czasy, kiedy sztuczna inteligencja była jedynie wytworem wyobraźni twórców literatury science-fiction, bezpowrotnie minęły – zauważa prof. Krzysztof Marasek, specjalista Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych i OPI PIB. – Obecnie wystarczy zrobić zakupy w sklepie internetowym, by otrzymać trafne rekomendacje kolejnych produktów. Żeby zamówić pizzę wystarczy „porozmawiać” z komputerowym czatbotem. Wokół nas znajdują się „inteligentne” lodówki czy pralki, a po ulicach jeździ coraz więcej autonomicznych samochodów wyposażonych w setki zaawansowanych algorytmów. Czy to wszystko jest sztuczną inteligencją? Niekoniecznie, ale to ważne, by wiedzieć, w jaki sposób działają otaczające nas maszyny. Dzięki temu jesteśmy świadomi zagrożeń płynących z ich używania lub ich braku.
Poszerzanie wiedzy na temat sztucznej inteligencji jest konieczne, ponieważ elementy SI stają się coraz powszechniejsze. Zgodnie z przewidywaniami International Data Corporation ma z nich korzystać zwłaszcza przemysł. Szacuje się, że w tej branży za cztery lata wartość rozwiązań technologii opartej na SI sięgnie 4,9 mld dolarów. To 7 razy więcej niż w 2018 roku.
Właśnie po to, by zwiększać świadomość ludzi na temat zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją i maszynami, specjaliści z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego stworzyli specjalne kursy przybliżające wiedzę na temat SI i uczenia maszynowego. Kursy zaopiniowane przez prof. dr. hab. Krzysztofa Maraska, specjalistę w tej dziedzinie, są dostępne bezpłatnie na stronie www.sztucznainteligencja.org.pl/kursy i platformie Navoica. Przybliżają one podstawowe zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją, takie jak m.in. uczenie maszynowe i uczenie pogłębione. Wyjaśniają, dlaczego roboty wykorzystujące elementy SI dość łatwo pokonują człowieka w skomplikowanej grze, jaką są szachy, a mają problem z prostymi „ludzkimi” czynnościami, takimi jak ukrojenie kromki chleba. Osoba po kursie dowie się też m.in. czym jest robotyka, czatbot, algorytm, a także będzie potrafiła rozpoznać czym jest sztuczna inteligencja, a czym – mimo pozorów – nie jest na pewno.
– Zauważyliśmy, że w Polsce brakuje prostych materiałów na temat sztucznej inteligencji przygotowanych w zrozumiały sposób, adresowych do osób, które nie zamierzają być informatykami i programistami – mówi dr Agnieszka Gryzik, zastępca dyrektora OPI PIB. – Wyszliśmy naprzeciw tym potrzebom i zachęcamy wszystkich Polaków do wzięcia udziału w #AIchallenge. Wystarczy przeczytać dostępne na stronie proste i ciekawe materiały dydaktyczne, a następnie prawidłowo rozwiązać test, który nieodpłatnie udostępniamy. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce, którego celem jest szeroko zakrojona edukacja obywateli w obszarze SI.
Kursy są wzorowane na projekcie z Finlandii, gdzie położono nacisk na edukowanie społeczeństwa, chcąc zwiększyć świadomość na temat szans i zagrożeń związanych z SI wśród osób nieznających informatyki. Wiedza przyswojona dzięki kursom pomoże lepiej zrozumieć otaczający nas świat nowych technologii i inteligentnych maszyn. Każdy może też poprzeć ideę popularyzacji wiedzy o SI w postaci kursów online, wypełniając samodzielnie test i dzieląc się tą informacją w mediach społecznościowych z hasztagiem #AIchallenge lub #WyzwanieSI. Oprócz satysfakcji ze zdobycia nowej wiedzy, uczestnicy mogą liczyć na formalne docenienie ich wysiłku. Każda z osób, która ukończy kursy poprzez platformę edukacyjną Navoica, otrzyma specjalne zaświadczenie.
Ideę upowszechniania sztucznej inteligencji w formie przyjaznej, prostej edukacji poparły już Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz politechniki z Krakowa, Koszalina i Wrocławia. OPI PIB w promowaniu #AIchallenge współpracuje z Fundacją Digital Poland, która umożliwi zapoznanie się z kursami w ramach rozpoczynającego się 1 października Festiwalu Cyfryzacji.
MK