Politechnika Białostocka opatentowała konstrukcję wózka inwalidzkiego napędzanego jednostronnie dla osoby, która posiada tylko jedną sprawną kończynę górną. Rozwiązanie powstało w ramach jednej z prac inżynierskich.
Mgr inż. Paulina Bajno ukończyła studia na kierunku inżynieria biomedyczna na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Pomysł na pracę inżynierską, której tematem jest projekt jednostronnie napędzanego wózka inwalidzkiego ze sprzężonym mechanizmem wspomagającym, wziął się z… braku takich rozwiązań na rynku.
Bardzo zaniepokoił mnie fakt, że osoby z niepełnosprawnością nie mają w czym wybierać, są skazane na kupowanie bardzo drogich wózków elektrycznych albo innych, które nie spełniają do końca ich oczekiwań. Są też tym samym skazane na samotność, siedzenie w domu, brak aktywności. Stąd pomysł, aby zaprojektować wózek, który kompleksowo rozwiązywałby problemy takich osób – tłumaczy.
Rozwiązanie powstało pod kierunkiem dr. inż. Piotra Prochora z Instytutu Inżynierii Biomedycznej. Opatentowany wózek spełnia wszelkie kryteria wymagane od tego typu pojazdów. Posiada funkcjonalności typowe dla manualnych wózków inwalidzkich, czyli prawidłowe podparcie, odpowiednie osłony. Najbardziej innowacyjną częścią jest możliwość napędzania go jedną zdrową ręką – lewą bądź prawą. Typowe wózki muszą być napędzane zarówno jedną jak i drugą kończyną górną, do czego wymagana jest oczywiście ich odpowiednia sprawność. Kiedy sprawna jest tylko jedna kończyna górna, typowy manualny wózek inwalidzki staje się bardzo trudny w użytkowaniu – stąd właśnie pomysł, żeby spróbować sprzęgnąć ze sobą dwa koła w taki sposób, aby możliwe było napędzanie wózka tylko i wyłącznie przy użyciu jednej kończyny górnej. Zastosowany mechanizm charakteryzuje się tym, że koła można też w łatwy sposób rozprzęgnąć, co umożliwia skręty, a nie tylko jazdę na wprost.
Kluczowym aspektem tego projektu jest ciąg sprzęgający oba koła napędzające wózek – wyjaśnia mgr inż. Paulina Bajno. – Osoba z niepełnosprawnością w obrębie jednej z kończyn górnych może samodzielnie napędzać oba koła przy pomocy tylko jednej ręki. Jest to możliwe dzięki podwójnemu ciągowi sprzężonemu tuleją zębatą, której przesunięcie zapewnia tę funkcjonalność. W dowolnym momencie można sprzęgać ciągi, gdy chce się poruszać do przodu i do tyłu, a kiedy chce obrócić wózek – ręcznie rozłącza ciągi, żeby móc poruszać tylko jednym z kół – tłumaczy.
Ciężar wózka jest nieznacznie zwiększony, ale mechanizmy są na tyle proste, że zwiększenie ciężaru nie wpływa na funkcjonalność konstrukcji.
Po trzech latach od obrony pracy inżynierskiej okazało się, że otrzymaliśmy patent na rozwiązanie wózka inwalidzkiego napędzanego jednostronnie, co potwierdza, że podobne rozwiązania nie były oferowane na rynku – podkreśla z dumą mgr inż. Paulina Bajno, która ukończyła kolejno studia I i II stopnia na kierunku inżynieria biomedyczna na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.
źródło: PB