Aktualności
Badania
12 Lipca
Źródło: www.pixabay.com
Opublikowano: 2021-07-12

Pracują nad wzmocnieniem podwozia w terenówkach

Nad zwiększeniem odporności układów podwozia pojazdów terenowych i specjalnych na obciążenia wynikające z jazdy po bezdrożach pracuje konsorcjum z udziałem Politechniki Wrocławskiej oraz Siecią Badawczą Łukasiewicz – Przemysłowym Instytutem Motoryzacji.

Projekt SZAFIR realizowany jest w ramach programu na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa „Rozwój nowoczesnych, przełomowych technologii służących bezpieczeństwu i obronności państwa”. W jego ramach zostaną opracowane technologie, które zapewnią zmniejszenie poziomu obciążeń dynamicznych oraz zwiększenie wytrzymałości elementów zawieszenia i układu napędowego terenowych pojazdów wieloosiowych. Zakres tematyczny projektu obejmuje badania materiałów konstrukcyjnych oraz prace konstrukcyjne. Zastosowanie w praktyce planowanych rezultatów zapewni zwiększenie niezawodności wieloosiowych pojazdów terenowych m.in. budowlanych, wojskowych oraz rolniczych.

Tematyka projektu jest odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby i problemy zaobserwowane podczas eksploatacji terenowych, wieloosiowych pojazdów ciężarowych. Stosowane aktualnie komponenty układu zawieszenia, charakteryzują się niewystarczającą trwałością w terenie. W ramach realizacji projektu przebadane zostaną nowe rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe, a uzyskane wyniki stanowić będą podstawę do opracowania nowych wyrobów o zwiększonej trwałości. Poprzez udział w projekcie przyczyniamy się do rozwoju i doskonalenia krajowej myśli technicznej – mówi dr hab. inż.  Witold Luty, dyrektor Łukasiewicz – PIMOT.

Aby zwiększyć trwałość układów zawieszenia inżynierowie zastosują do produkcji resorów nowoczesne techniki wytwarzania.

Chcemy też poprawić niezawodność pojazdów używanych przez polską armię, poprzez zastosowanie nowego typu zawieszenia opartego na naszych patentach i wynikach badań. Pojazdy wojskowe wyposażone w takie zawieszenia będą w stanie pokonywać przeszkody terenowe z większą prędkością przy mniejszym zużyciu elementów zawieszenia. Takie działania doskonale wpisują się w strategiczne cele związane z bezpieczeństwem transportu i zapewnieniem bezpieczeństwa kraju, zgodnie ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – zapewnia dr hab. inż. Artur Iluk z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej.

Efektem projektu ma być rozpoczęcie w Polsce produkcji nowoczesnych układów zawieszenia, które teraz są w dużej części importowane. Umożliwi to zwiększenie procentowego udziału części zaprojektowanych i produkowanych w Polsce w odniesieniu do całkowitej wartości produkowanych pojazdów oraz wytworzy nowe miejsca pracy.

Projekt pt. „Zastosowanie nowoczesnych technologii materiałowych w podniesieniu właściwości mechanicznych i odporności trakcyjnej układu zawieszenia pojazdów terenowych” otrzymał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości ponad 5 mln zł. Czas realizacji przewidziano na 2,5 roku.

źródło: PWr

Dyskusja (0 komentarzy)