Badania dotyczące tego, jak regulacja afektu czyli zarządzania emocjonalnymi reakcjami i stresem, wpływa na skuteczność graczy w turnieju e-sportowym, przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Royal Society of Open Science”.
Sytuacja, w której znajdują się gracze, tworzy świetne, kontrolowalne możliwości do testowania wielu zagadnień związanych z psychofizjologią – uważają naukowcy. W trakcie badań można rejestrować nie tylko wyniki (np. skuteczność strzałów), ale też ekspresję mimiczną, reakcję fizjologiczną oraz ruchy, które wykonują gracze.
Emocjonalne reakcje w stresujących sytuacjach mogą albo osłabiać, albo wzmacniać skuteczność graczy. W naszym badaniu zaadaptowaliśmy interwencję synergicznego nastawienia (synergistic mindsets intervention, SMI) opracowaną przez amerykańskich naukowców i opublikowaną w Nature. Interwencja ta uczy, jak zmieniać sposób myślenia o reakcjach fizjologicznych i emocjach oraz perspektywę na sytuacje, w której znajduje się człowiek. W założeniu ma ona pomagać osiągać lepsze wyniki, a tym samym poczuć się lepiej – tłumaczy dr Maciej Behnke z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki UAM.
Celem naukowców było sprawdzenie, czy ta interwencja może pomóc graczom lepiej zarządzać reakcjami na stres i poprawić ich skuteczność w popularnej grze Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). W skład zespołu badawczego weszli naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Eindhoven University of Technology, Stanford University oraz University of Rochester. Było to – jak dotąd – największe eksperymentalne badanie graczy na świecie.
Zrekrutowaliśmy 300 graczy, losowo przydzielając ich do grupy SMI lub grupy kontrolnej. Po dwóch tygodniach codziennego grania, uczestnicy rywalizowali w turnieju z nagrodami pieniężnymi o puli 11 tys. zł. Mierzyliśmy ich doświadczenia afektywne i reakcje fizjologiczne przed i podczas meczów, aby ocenić wpływ interwencji – mówi dr Behnke.
Wyniki zaskoczyły naukowców. Wbrew ich przewidywaniom, gracze przed meczami CS:GO nie odczuwali negatywnych emocji, takich jak np. stres. Ten niespodziewany wynik ograniczył potencjał SMI w regulacji reakcji afektywnych i optymalizacji skuteczności graczy. W związku z tym uczestnicy z grupy SMI nie czuli się lepiej przed meczami, ani też nie osiągali lepszych wyników w trakcie turnieju w porównaniu z grupą kontrolną.
Aby zapewnić wiarygodność wyników naukowcy zastosowaliśmy podejście analizy multiwersum. Metoda ta wykazała powtarzalność wyników, wykorzystując różne adekwatne podejścia do analizy danych. W połączeniu z formatem Raportu Przedrejestrowanego, daje to dużą pewność, że wyniki dokładnie odzwierciedlają psychofizjologiczną perspektywę występów e-sportowych.
Wyniki otwierają nowe możliwości dla przyszłych badań dotyczących regulacji afektu i optymalizacji skuteczności działania w różnych kontekstach. Wkrótce udostępnione zostaną szerokiemu gronu odbiorców nagrania wideo i zapisy fizjologiczne graczy, tak aby mogli oni analizować dane z tego projektu.
Nasze badanie stanowi znaczący krok w zrozumieniu, jak regulacja afektu może wpływać na wydajność w sytuacjach wysokiej stawki w e-sporcie. Choć wyniki nie były zgodne z naszymi oczekiwaniami, dostarczają cennych wskazówek na przyszłość, do kolejnych badań nad skutecznością graczy w e-sporcie – podsumowuje dr Behnke.
Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie Royal Society of Open Science.
Magdalena Ziółek, źródło: UAM