Naukowcy ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Śląskiego będą autorami wyjątkowego podręcznika dotyczącego rozwoju małego dziecka. Publikacja omówi ten problem w ujęciu interdyscyplinarnym.
Podręcznik pt. „Wsparcie rozwoju małego dziecka – ujęcie interdyscyplinarne” ma się ukazać w przyszłym roku. Jego redaktorem naukowym jest prof. dr hab. n. med. Ilona Kopyta z Katedry i Kliniki Neurologii dziecięcej SUM, natomiast autorami poszczególnych rozdziałów pracownicy naukowi Wydziału Pedagogiki i Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Rozwój małego dziecka od urodzenia do wieku oczekiwanej gotowości szkolnej, to okres niezwykle dynamicznych i złożonych procesów. Zarówno rozwój prawidłowy, jak i zaburzenia rozwoju, to obszary, dla których poznania niezbędne jest opracowanie narzędzia obrazującego jednocześnie wszystkie aspekty zagadnienia, jak i będącego prostym i praktycznym dla korzystających z niego osób z różnych dyscyplin – wyjaśnia prof. Kopyta.
W podręczniku uwzględnione zostaną najnowsze dane wynikające z badań nad rozwojem dziecka oraz jego zaburzeniami. Każde z zagadnień będzie opracowane przez multidyscyplinarny zespół, a treść zostanie uzupełniona „Wstęgą rozwoju”, czyli autorskim przedstawieniem graficznym omawianych zagadnień.
Pierwsze rozdziały książki będą stanowiły opis prawidłowego rozwoju dziecka w przedziałach czasowych adekwatnych bilansów zdrowia przeprowadzanych w warunkach Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Taka prezentacja, opracowana przez specjalistów z dziedziny fizjoterapii, psychologii, pedagogiki oraz lekarza pediatry, posłuży lekarzy POZ dokonujących ocen rozwoju małego dziecka – dodaje prof. Kopyta.
Szczególna uwaga zostanie poświęcona dzieciom urodzonym przedwcześnie, gdyż wcześniactwo stanowi istotny czynnik ryzyka zaburzeń neurorozwojowych, w znaczeniu ruchowym ( m.in. mózgowe porażenie dziecięce) oraz innych aspektów, jak zaburzenia koncentracji, nadpobudliwości, czy zaburzeń integracji sensorycznej.
Jeden z rozdziałów zajmą zagadnienia prawne. Autorzy wskażą i omówią te akty prawa, które dają różne możliwości pomocy dziecku z problemem rozwojowym. Odrębny rozdział przedstawi instytucje, które zajmują się świadczeniem pomocy dla dziecka z problemem rozwojowym wraz ze wskazaniem roli specjalistów w poszczególnych momentach świadczenia tej pomocy i wsparcia rozwoju.
W podręczniku nie zabraknie także niezwykle istotnych kwestii komunikacji z rodzicami znajdującymi się w trudnej sytuacji, związanej z chorobą dziecka, a zwłaszcza w komunikowaniu niekorzystnych rozpoznań dotyczących jego rozwoju.
Adresatami podręcznika są wszyscy specjaliści zajmujący się problematyką rozwoju małego dziecka, zarówno lekarze opieki podstawowej, jak i specjalistycznej: pedagodzy, psycholodzy, fizjoterapeuci, logopedzi.
Agata Pustułka, źródło: SUM