System skracający drogę startową w samolotach pasażerskich opracowuje student Politechniki Rzeszowskiej. Jego pomysł może wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa podczas startu samolotu.
Zwiększenie bezpieczeństwa samolotów na płycie lotniska oraz poprawa wydajności procedury startu – to główne cele systemu, nad którym pracuje Piotr Bieńkowski, pochodzący ze Słupska student pierwszego roku na kierunku lotnictwo i kosmonautyka na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza. Opracowywany przez niego system Smart TOGA pozwala na automatyzację procedury startu samolotów pasażerskich. Może dzięki temu wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa podczas startu.
Od 4 lat latam na symulatorach, a obecnie je buduję. Pewnego dnia pilot w dużej europejskiej linii opowiedział mi o problemie, jakim jest startowanie pełnym Boeingiem 737 z małych lotnisk w Grecji. To właśnie wtedy postanowiłem opracować system Smart TOGA, którego koncepcję przetestowałem na symulatorze – tłumaczy Piotr Bieńkowski.
Projekt opracowany przez studenta Politechniki Rzeszowskiej może zwiększyć bezpieczeństwo startu, skrócić jego drogę, wyeliminować prawdopodobieństwo wystąpienia tzw. ludzkiego błędu i odciążyć pilotów w krytycznej fazie lotu.
Te czynności, które dotychczas wykonywał człowiek, mogą być zautomatyzowane dzięki systemowi
Smart TOGA. Ponadto moje rozwiązanie zwiększa dokładność ustawień niektórych parametrów, co jest jego dodatkowym atutem – wyjaśnia Piotr Bieńkowski.
Systemem mogą być zainteresowane m.in. linie lotnicze oraz producenci samolotów i awioniki. Smart TOGA został zaprezentowany podczas uroczystej inauguracji nowego budynku Podkarpackiego Centrum Innowacyjności ProtoLab w Rzeszowie.
źródło: PRz