Na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu powstaje interaktywna laska dla osób niewidomych. Wyposażona w czujniki odległości i sygnalizująca wibracją wykrycie przeszkód na drodze, ma na celu ułatwić niewidomym poruszanie się po mieście.
Projekt interaktywnej laski dla osób niewidomych i niedowidzących to temat pracy inżynierskiej Artura Salamona. Student inżynierii bezpieczeństwa UPWr liczy, że na bazie budowanego właśnie prototypu, laska w przyszłości pomoże w zwiększeniu ich bezpieczeństwa. Nowatorskie rozwiązanie powstaje pod okiem prof. Katarzyny Pentoś.
Jestem pewien, że będzie ona przydatna w codziennym życiu osób, które mają problemy ze wzrokiem – podkreśla Salamon.
Pomysł, by stworzyć interaktywną laskę, zrodził się w jego głowie dwa lata temu, kiedy pomagał osobie niewidomej dotrzeć na przystanek tramwajowy. Zrozumiał wówczas, z jakimi problemami muszą się mierzyć osoby niewidome oraz ile czeka na nich zagrożeń.
Niestety, w tak dużym mieście jak Wrocław, jest wiele przeszkód, które mogą okazać się wręcz niebezpieczne, np. rozrzucone po całym mieście hulajnogi elektryczne – tłumaczy.
Laska naszpikowana czujnikami
Student jest właśnie na etapie budowy prototypu urządzenia. Jak podkreśla, ma już zakupione wszystkie materiały i gotowy projekt, który zakłada wyposażenie laski w elektronikę. Umieści w niej czujniki odległości, a zamontowane w rękojeści silniki wibracyjne będą realizowały funkcję sygnalizowania wykrycia przeszkody. Zmienna modulacja sygnału w rękojeści pozwoli natomiast na oszacowanie, w jakiej odległości jest wykryta przeszkoda. Laska będzie też automatycznie włączała czerwone diody sygnalizacyjne po zmroku i będzie wyposażona w system „blue light” (polega on na emitowaniu wyraźnego światła niebieskiego na torze poruszania się, co ma na celu zwrócenie uwagi na osobę niewidomą).
W dzisiejszych czasach większość społeczeństwa przemieszczając się skupia uwagę na telefonach, nie obserwuje otoczenia. System z racji tego, że światło skierowane jest na ziemię, sprawi, że zwrócimy uwagę na taką osobę, zwiększając tym samym jej bezpieczeństwo – przekonuje Artur Salamon.
Student UPWr zaznacza, że jednym z podstawowych założeń projektu jest to, by urządzenie było zbudowane z niedrogich komponentów. W ten sposób każdy chętny będzie mógł pozwolić sobie na jego zakup.
Małgorzata Moczulska, źródło: UPWr