Aktualności
Badania
28 Października
Fot. Maciej Kulpa
Opublikowano: 2021-10-28

W PRz zaprojektowano najdłuższy w Polsce obiekt mostowy z kompozytów

W Rzeszowie oddano do użytku najdłuższy w Polsce obiekt mostowy z kompozytów FRP. Został zaprojektowany przez inżynierów z Politechniki Rzeszowskiej.

Zaprojektowana przez pracowników Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej kładka przy Moście Karpackim została otwarta dla rowerzystów. To kolejny obiekt mostowy z kompozytów polimerowych, który powstał dzięki badaniom prowadzonym przez zespół naukowców pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. Tomasza Siwowskiego.

Popularność mostowych konstrukcji kompozytowych w naszym kraju systematycznie wzrasta. Głównym powodem są doskonałe własności mechaniczne i wysoka trwałość kompozytów FRP. Dodatkowymi zaletami konstrukcji kompozytowych są: mała masa (lekkość) i pełna prefabrykacja oraz związane z nimi łatwość i szybkość montażu.

Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie jest nową konstrukcją kompozytową, opartą na podporach sąsiedniego mostu i stanowiącą jednocześnie jego poszerzenie. Taki sposób poszerzania mostów to jedna z najbardziej efektywnych i najczęściej stosowanych metod zwiększania szerokości użytkowych istniejących mostów. Kompozytowa kładka powstała na konstrukcji wsporczej ciepłociągu. Ponieważ jest oparta na podporach istniejącego mostu, który powstał w 1973 r., projektanci zdecydowali o przyjęciu rozwiązania konstrukcyjnego o minimalnym ciężarze własnym.

Ze względu na konieczność oparcia przęseł kładki na startych podporach Mostu Karpackiego ich konstrukcja musiała być bardzo lekka – właśnie dlatego zastosowano kompozyty. Dodatkowo umieszczono w nich światłowody, które będą służyć do kontroli stanu technicznego i zachowania się kładki podczas eksploatacji. Kładka jest najdłuższym w Polsce obiektem mostowym z kompozytów. Oprócz udziału w projektowaniu mostu pracownicy Katedry wykonali kompleksowe badania gotowego obiektu zarówno pod obciążeniem statycznym (płyty drogowe), jak i (przy udziale studentów) wymuszając oddziaływania dynamiczne. Wyniki badań były zadowalające i obiekt oddano do użytku mieszkańcom Rzeszowa. Jako pierwszy przetestował kładkę prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, przejeżdżając nią z grupą rowerzystów.

źródło: PRz

 

Dyskusja (0 komentarzy)