Aktualności
Badania
21 Lutego
Fot. Adam Paczkowski
Opublikowano: 2023-02-21

Zużyte opony znajdą zastosowanie w budownictwie

Naukowcy z Politechniki Koszalińskiej pracują nad możliwością projektowania płyt fundamentowych, w których wykorzystywane byłyby włókna stalowe ze zużytych opon samochodowych. Jeśli badania zakończą się pomyślnie, już za kilka miesięcy jedna z firm rozpocznie produkcję takich płyt.

W Polsce co roku przybywa około 250 tysięcy ton zużytych opon samochodowych. Recyklingowi poddaje się tylko około 30% surowca odpadowego. Zawarte w oponach włókna stalowe (kord) w najlepszym razie traktowane są zresztą jako surowiec o wartości złomu. Tymczasem naukowcy z Wydziału Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji Politechniki Koszalińskiej od kilku lat prowadzą badania dotyczące możliwości wytwarzania materiałów budowlanych z udziałem surowców odpadowych (zużytego szkła, porcelany, metalu). Prace dotyczą nie tylko samej technologii produkcji, ale także cech konstrukcyjnych i wytrzymałościowych tak uzyskanego materiału (odporności termicznej, czy wytrzymałości na rozciąganie i ściskanie).

Ostatnio na zlecenie jednej z gdańskich firm, której wyroby wykorzystywane są przy budowie domów jednorodzinnych, naukowcy zajmują się możliwością produkcji płyt fundamentowych z wykorzystaniem włókien stalowych (kord) pozyskanych ze zużytych opon samochodowych. To odpowiedź na sytuację rynkową związaną ze wzrostem cen materiałów budowlanych – poszukuje się alternatywnych sposobów pozyskiwania surowców. Nie bez znaczenia są także aspekty środowiskowe.

Od kilku tygodni w wydziałowym Laboratorium Materiałów i Konstrukcji Budowlanych trwają próby wytrzymałościowe fibrobetonów do wytworzenia których wykorzystano włókna stalowe (kord) ze zużytych opon. Badaniu poddano trzy rodzaje mieszanek: takie, w których 0,5%, a także 1% i 1,5% zastosowanego surowca stanowią włókna stalowe.

Może się wydawać, że to śladowa ilość. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że metr sześcienny płyty fundamentowej może zawierać nawet 90 kilogramów kordu stalowego, uświadomimy sobie, że zużywanego materiału wcale nie jest tak mało. Wdrożenie tej metody do produkcji może przynieść zatem wymierne oszczędności – przekonuje prof. Jacek Domski, kierownik Katedry Budownictwa i Materiałów Budowlanych Politechniki Koszalińskiej.

Prace laboratoryjne obejmują pomiary wytrzymałości na rozciąganie przy zginaniu, oznaczanie zdolności pochłaniania energii przez próbki płyt zbrojonych włóknami, próby wytrzymałościowe na ściskanie próbek do badań, próby wytrzymałościowe na rozciąganie przy rozłupywaniu próbek do badań, pomiar gęstości betonu, wyznaczanie siecznego modułu sprężystości przy ściskaniu. Ostatecznym efektem będzie metodyka projektowania płyt fibrobetonowych wytworzonych na bazie kordu stalowego z opon samochodowych.

źródło: PK

Dyskusja (0 komentarzy)