|
Działalność UKATempo i zakres rozwoju akredytacji uniwersyteckiej w Polsce
Stanisław Chwirot, Maciej Kozierowski W styczniu rozpoczęła pracę Państwowa Komisja Akredytacyjna. Wszystkim jej członkom składamy serdeczne gratulacje i życzymy sukcesów w ich odpowiedzialnej pracy. 11 osób związanych z akredytacją uniwersytecką zostało powołanych do PKA, w tym 2 członków UKA pierwszej kadencji: prof. Tadeusz Marek (UJ) i prof. Wojciech Witkowski (UMCS). Warto odnotować, że rozpoczęła działalność Komisja Akredytacyjna Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Na jej przewodniczącego Prezydium KRASP powołało prof. Stefana Jurgę, rektora UAM w Poznaniu. W skład Komisji wchodzą przewodniczący środowiskowych komisji akredytacyjnych, a wśród jej zadań będą: reprezentowanie komisji-członków wobec PKA i międzynarodowych organizacji akredytacyjnych oraz działania informacyjno-edukacyjne w zakresie akredytacji i rankingu szkół wyższych. Jesteśmy przekonani, że przyszłe działania PKA i środowiskowych komisji akredytacyjnych będą się wzajemnie uzupełniały z pożytkiem dla szkół wyższych i całego kraju. GEOGRAFIA W ŁODZI21. posiedzenie plenarne UKA odbyło się 22 listopada 2001 r. w Łodzi, gdzie przyszło nam zamykać procedurę akredytacyjną dla kierunku geografia. O certyfikat jakości kształcenia ubiegało się 10 jednostek. Wszystkie raporty z wizyt w jednostkach kończyły się wnioskami o udzielenie akredytacji na 5 lat. Komisja w głosowaniu jawnym poparła wnioski. Zatwierdzono standardy akredytacji biotechnologii, muzykologii i oceanografii. Dla biotechnologii opracowała je grupa ekspertów w składzie: przewodnicząca – prof. Anna J. Podhajska (Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii UG i AM w Gdańsku) oraz prof.prof.: Halina Augustyniak (UAM), Włodzimierz Bednarski (UWM), Jacek Bielecki (UW) – członek PKA, Stanisław Bielecki (PŁ), Adam Dubin (UJ), Halina Gabryś (UJ), Andrzej Składanowski (MWB UG i AM w Gdańsku), Anna Skorupska (UMCS), Marianna Turkiewicz (PŁ), Przemysław Wojtaszek (UAM) i Andrzej Zabża (PWr.). Często korzystamy z pomocy wybitnych specjalistów spoza uniwersytetów. W tym przypadku obecność przedstawicieli politechnik uzasadnia dodatkowo fakt, że jednostki z tych uczelni ubiegają się o akredytację kierunku. Opracowanie standardów dla muzykologii zawdzięczamy grupie ekspertów w składzie: przewodnicząca – prof. Sławomira Żerańska-Kominek (UW) oraz prof.prof.: Zofia Fabiańska (UJ), Zofia Helman (UW), Danuta Jasińska (UAM), Maria Piotrowska (KUL), ks. Józef Ścibor (KUL), Małgorzata Woźna-Stankiewicz (UJ) i Anna Żórawska-Witkowska (UW). Kierunek oceanografia jest prowadzony tylko w Uniwersytecie Gdańskim. O otwarciu procedury akredytacyjnej decydowała więc Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich. Zgodnie z sugestią KRUP, w pracach grupy ekspertów oceanografii uczestniczył przedstawiciel zagraniczny – prof. Gerard Blanchard (dyr. Instytutu Ekosystemów Nadmorskich Uniwersytetu w La Rochelle). Pracami grupy kierował prof. Bogusław Zdanowski (UWM), a uczestniczyli w nich ponadto prof.prof.: Bohdan Draganik (Morski Instytut Rybacki w Gdańsku), Krzysztof Jażdżewski (UŁ), Andrzej Kompowski (AR w Szczecinie) i Adam Krężel (UG). Posiedzenie zakończyło się uroczystym spotkaniem z rektorem UŁ. OBRZYCKO I POZNAŃGrudniowe posiedzenie UKA (22.) odbyło się 14 i 15 w Obrzycku. Po 2 latach
eksperci dokonują przeglądu standardów. Termin ten upłynął dla psychologii.
Zatwierdzono zmiany zaproponowane przez ekspertów. Standardy przedstawiła
przewodnicząca ekspertów prof. Helena Sękowa (UAM). Ocena jednostek, rozpoczęta
według pierwotnych standardów, jest kontynuowana zgodnie z tymi standardami.
Powołano zespoły oceniające biotechnologię i muzykologię oraz zespół oceniający
oceanografię w UG i zespół oceniający filologię rosyjską w UAM. Ustalono harmonogram wydania Informatora UKA 2002 oraz omówiono sprawy związane ze studiami w semestrze letnim w ramach programu MOST. Coraz więcej studentów pragnie studiować poza macierzystą uczelnią, zdobywając nowe umiejętności w warunkach, gdy zmiana miejsca i rodzaju pracy staje się często konieczna. 25 stycznia br. Komisja spotkała się w Poznaniu. Zatwierdzono standardy
akredytacji dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Przedstawił je
przewodniczący grupy ekspertów prof. Tomasz Goban-Klas (UJ), członek PKA. W
skład grupy ekspertów wchodzili prof.prof.: Janusz Adamowski (UW), Wiesław Dudek
(UŚ), Jacek Sobczak (UAM) oraz przedstawiciel zagraniczny – prof. Gerd Kopper z
Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu w Dortmundzie i dyr. Instytutu Ericha
Brosta na rzecz Dziennikarstwa w Europie oraz dziennikarz praktyk – red.
Stanisław Podemski z „Polityki”. Po wysłuchaniu raportów zespołów oceniających postanowiono wystąpić do KRUP o udzielenie akredytacji kierunkom: biologia (12 jednostek), chemia (12), inżynieria chemiczna i procesowa (3 politechniki), ochrona środowiska (1), technologia chemiczna (8 – politechniki, AGH i ATR) i teologia (1 – PWT Wrocław). Prof. Anna Brzezińska z Instytutu Psychologii UAM przeszkoliła w zakresie psychologicznych aspektów ewaluacji członków zespołów oceniających bibliotekoznawstwo i informację naukowo-techniczną, biotechnologię, historię sztuki, muzykologię i oceanografię. Referat na temat jakości kształcenia wygłosiła dr Ewa Chmielecka, sekretarz FPAKE. Z zespołami oceniającymi spotkali się ewaluatorzy praktycy, prof.prof.: Hanna Kó?ka-Krenz, Jerzy Brzeziński oraz Jerzy Siepak (wszyscy UAM). 12 listopada ub.r. przewodniczący KRUP prof. Stefan Jurga wręczył 42
certyfikaty jakości kształcenia przedstawicielom etnologii, filologii
klasycznej, filozofii, fizyki technicznej (AGH), pedagogiki i teologii. Ważne są
obecnie 104 certyfikaty. UKA rozpatrzyła już przyznanie dalszych 47
certyfikatów, KRUP zatwierdzi je prawdopodobnie w marcu. Do końca roku
akademickiego Komisja zakończy procedurę akredytacyjną dla kilku dalszych
kierunków i może wnioskować do KRUP o przyznanie kolejnych 50 certyfikatów.
Tempo i zakres rozwoju akredytacji uniwersyteckiej w Polsce przekroczyły
oczekiwania nie tylko sceptyków, ale i inicjatorów utworzenia UKA. Jeśli wziąć
pod uwagę fakt, że nasza akredytacja jest całkowicie dobrowolna, a uzyskanie
certyfikatu nie przynosi bezpośrednich, wymiernych korzyści, to trudno o lepszy
dowód na to, że jako środowisko akademickie potrafimy i chcemy walczyć o
utrzymanie wartości tradycyjnie wiązanych z naszą społeczną misją. |
|