Aktualności
Instytuty naukowe
05 Czerwca
Opublikowano: 2018-06-05

Nowy samolot wielozadaniowy

24 maja 2018 roku w siedzibie Instytutu Lotnictwa w Warszawie został podpisany list intencyjny wyrażający wolę współpracy przy realizacji budowy innowacyjnego, wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34.

Sygnatariuszami listu, pod honorowym patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, są: Instytut Lotnictwa, Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. oraz Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

Celem jest opracowanie wielozadaniowego, innowacyjnego samolotu turbośmigłowego nowej generacji w kategorii CS-23 o masie startowej nie większej niż 5670 kg. ILX-34 wprowadzi nową jakość w zakresie komfortu, osiągów oraz wszechstronności zastosowań. Wyposażenie awioniczne samolotu będzie umożliwiać loty niezależnie od warunków atmosferycznych w dzień i w nocy. Zwiększenie przestrzeni zarówno dla pasażerów, jak i bagażu będzie dawać większy komfort niż w innych jednostkach tej klasy. Wnętrze będzie można dowolnie konfigurować. W standardowej wersji pasażerskiej samolot pomieści 9 pasażerów oraz 2 pilotów.

ILX-34 będzie mógł latać szybciej, na wyższym pułapie i dalej niż inne samoloty tej klasy. Dostosowany będzie do eksploatacji lotnisk o nawierzchni utwardzonej oraz gruntowej. W projekcie założono także mniejsze zużycie paliwa oraz niższe bezpośrednie koszty operacyjne. Zostanie to uzyskane dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań z zakresu aerodynamiki, a także kompozytowej strukturze skrzydła i usterzeń z zastosowaniem opracowanego w Instytucie Lotnictwa zrobotyzowanego procesu wytwarzania wysokowytrzymałych konstrukcji kompozytowych, charakteryzujących się dużą powtarzalnością procesów wytwarzania. W samolocie zostanie także zastosowany nowoczesny silnik turbinowy zużywający mniej paliwa niż istniejące silniki oraz nowoczesna automatyka sterowania.

Inżynierowie z IL będą odpowiedzialni za testy aerodynamiczne, opracowanie konstrukcji kompozytowej samolotu oraz implementację opracowanego w Europie przy udziale inżynierów IL nowoczesnego silnika turbinowego.

JK

(Źródło: IL)

Dyskusja (0 komentarzy)