Pierwszą w Polsce obywatelską grę planszową, skierowaną do wszystkich zainteresowanych polityką i działalnością społeczną, stworzyli badacze z Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
Gra została opracowana w Laboratorium Poznania Politycznego Instytutu Psychologii PAN. To interdyscyplinarny zespół złożony z psychologów społecznych i socjologów, który powstał z potrzeby zgłębienia problematyki zachowań politycznych. Kieruje nim dr Marta Marchlewska z Uniwersytetu SWPS, współpracowniczka Political Psychology Lab na University of Kent (Wielka Brytania).
Realizując projekt „Partycypacja obywatelska w Polsce: determinanty, konsekwencje i metody aktywizacji społecznej”, finansowany z ministerialnego programu DIALOG, członkowie zespołu stworzyli pierwszą w Polsce obywatelską grę planszową, która wzmacnia partycypację obywatelską, uczy współpracy, a przede wszystkim – dostarcza świetnej zabawy. Powstała na podstawie ilościowych i jakościowych badań naukowych.
Zostań młodą naukowczynią, trenerką personalną, lekarzem czy kierowcą tira! Każda z 24 postaci ma swój cel indywidualny oraz cechy, które dają przewagę w trakcie gry! Każdą z nich możesz także dowolnie rozwijać! – reklamują swój pomysł psychologowie z PAN.
W sumie gracze mogą się wcielić w jedną z 24 postaci, które mają do zrealizowania projekty obywatelskie służące lokalnej społeczności. Jak dodają autorzy, każda postać ma inne cechy specjalne oraz cele indywidualne, które musi zgrać z celami grupy.
Gra składa się z wielu elementów, dzięki czemu stanowi wyzwanie strategiczne dla uczestników. Od kart postaci, przez projekty, quiz, aż po kalambury – każdy wybór czy decyzja po drodze decyduje o kształcie rozgrywki! To sprawia, że raz rozegrana partia nie powtórzy się już nigdy więcej.
Naukowcy z Instytutu Psychologii PAN zapewniają, że „Dialog: działaj, graj, zmieniaj kraj” świetnie sprawdzi się jako urozmaicenie imprezy ze znajomymi, ale także w trakcie wyjazdów wakacyjnych czy podczas pikniku w parku! To także okazja do sprawdzenia i poszerzenia wiedzy o polityce, dlatego autorzy zachęcają nauczycieli do skorzystania z niej podczas lekcji.
Różnorodne elementy rozgrywki pozwolą uczniom na rozwój kreatywności oraz poszerzenie swojej wiedzy. Postacie w grze nauczą uczestników działania nie tylko we własnym interesie, ale także dla wspólnego dobra wszystkich graczy. Dzięki projektom w grze uczniowie dowiedzą się, jak małymi krokami mogą polepszyć warunki życia lokalnej społeczności – zachęcają psychologowie, dodając, że opisane projekty bazują na przedsięwzięciach zrealizowanych w rzeczywistości.
W grze może wziąć udział od 3 do 7 graczy. Rozgrywka zajmuje około półtorej godziny. Można ją pobrać za darmo i wydrukować ze strony internetowej gradialog.psych.pan.pl/.