Dr hab. Ewa Dahlig-Turek będzie nadal kierowała Instytutem Sztuki PAN. W lipcu rozpocznie się jej druga kadencja na stanowisku dyrektora placówki.
Konkurs na dyrektora Instytutu Sztuki PAN prowadzony był przez Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych Polskiej Akademii Nauk. W jego wyniku wyłoniono kandydaturę dr hab. Ewy Dahlig-Turek, pełniącej funkcję dyrektora od 2019 roku. Zgodnie z tym rozstrzygnięciem prezes PAN prof. Marek Konarzewski powierzy jej 1 lipca kierowanie jednostką na kolejną, czteroletnią kadencję – do końca czerwca 2027 roku.
Dr hab. Ewa Dahlig-Turek jest etnomuzykolożką, badaczką polskiej muzyki ludowej. Ukończyła studia w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (1982), po których związała się z Zakładem Historii Muzyki Instytutu Sztuki PAN. W 1990 roku otrzymała tytuł doktora, a w 2006 roku złożyła rozprawę habilitacyjną.
W Instytucie Sztuki PAN pełniła najpierw funkcję zastępcy dyrektora ds. ogólnych (2003–2007), a następnie zastępcy dyrektora ds. naukowych. Od 2019 roku zasiada w fotelu dyrektora jednostki.
Jej zainteresowania naukowe dotyczą tematyki z dziedziny etnomuzykologii, przede wszystkim w odniesieniu do polskiej tradycji ludowej w kontekście europejskim. Obejmują problematykę ludowej gry skrzypcowej w polskiej praktyce muzycznej, zagadnienia instrumentologiczne (historyczne przekształcenia ludowych instrumentów skrzypcowych). Dzięki jej badaniom udało się zrekonstruować dwa zapomniane polskie instrumenty skrzypcowe: fidel płocką i sukę biłgorajską. Od lat dziewięćdziesiątych skupia się nad elektronicznymi bazami danych oraz wspomaganą komputerowo analizą rytmu (zwłaszcza w zakresie rytmiki polskich tańców ludowych i historycznych, a także europejskich pieśni ludowych). W ostatnim czasie podejmuje tematykę tzw. tańców polskich w Skandynawii
Była stypendystką British Council (1993) oraz British Academy (1996), odbyła także półroczny staż na Universität-Gesamthochschule Essen w zakresie komputerowych baz danych muzyki ludowej (1992–93).
Jest członkiem International Council for Traditional Music i European Seminar in Ethno-musicology, wiceprezesem Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Nauki. Pełniła również funkcje przewodniczącej Komitetu ds. Współpracy z European Association of Research Managers and Administrators przy Prezydium PAN, sekretarza generalnego European Seminar in Ethnomusicology oraz przewodniczącej polskiego komitetu narodowego International Council for Traditional Music.
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk to interdyscyplinarna placówka badawcza, do której zadań należy badanie i dokumentacja polskiej sztuki i kultury artystycznej w zakresie sztuk plastycznych i architektury, muzyki, teatru, filmu i sztuki audiowizualnej z uwzględnieniem kontekstu europejskiego i światowego. Powstał w 1949 roku i początkowo funkcjonował jako Państwowy Instytut Sztuki. W 1951 roku otrzymał status jednego z instytutów nowo utworzonej Polskiej Akademii Nauk.
Instytut posiada największą w kraju i jedną z największych w Europie kolekcję materiałów archiwalnych. Aspiruje do tego, by stać się jednym z europejskich liderów w dziedzinie ich digitalizacji. Celem realizowanego obecnie projektu CADIS jest stworzenie i wdrożenie innowacyjnego systemu informatycznego umożliwiającego digitalizowanie historycznych materiałów dźwiękowych i fotografii w celu zachowania dóbr kulturalnych i artystycznych w postaci cyfrowej, a także ochrony ich przed zniszczeniem.
W ostatniej ewaluacji Instytut Sztuki PAN po raz trzeci otrzymał najwyższą kategorię A+ w dyscyplinie nauki o sztuce.
MK, źródło: IS PAN