W ubiegłym tygodniu na kampusie Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyło się X seminarium praktyczno-naukowe LeanHE Poland poświęcone skutecznemu wprowadzaniu zmian na uczelniach i przywództwu w procesie zmian.
Leanowskie seminaria praktyczno-naukowe organizowane w ramach sieci LeanHE Poland mają charakter cyklicznych spotkań naukowych. Organizują je: Instytut Spraw Publicznych i Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ oraz sieć Lean Higher Education (LeanHE) Poland.
Pierwszego dnia wygłoszono pięć referatów oraz poddano pod dyskusję dwie prezentacje wyników badań doktorantów w zakresie koncepcji nieustannego doskonalenia organizacji, przeprowadzonych w ramach Szkoły doktorskiej LeanHE. W wystąpieniu programowym dr hab. Justyna Maciąg, kierownik Zakładu Zarządzania Publicznego w Instytucie Spraw Publicznych w Uniwersytecie Jagiellońskim, przedstawiła koncepcję edukacji Lean menedżerów w szkolnictwie wyższym. Argumentowała, że zmiana modelu przywództwa w Lean jest przede wszystkim zmianą filozofii myślenia o zarządzaniu uczelnią, co wiąże się z odejściem od modelu biurokratycznego w kierunku modeli opartych na przywództwie upełnomocniającym, służebnym i nieustannej transformacji. Przestawiła wyniki swoich prac związanych z zarządzaniem procesowym, wdrażanych na Uniwersytecie Jagiellońskim w ramach projektów ZintegrUJ.
Dr Joanna Czerska z Politechniki Gdańskiej pytała o to, gdzie jesteśmy na ścieżce do osiągnięcia stylu Lean w przywództwie na naszych uczelniach i jakie wyzwania musimy pokonać, by się do niego zbliżyć. Prezentacja mgr Haliny Czubały miała charakter interaktywny, a słuchacze poszukiwali odpowiedzi na pytanie, jakie umiejętności mentorskie i coachingowe mogą wykorzystać współcześni liderzy, aby tworzyć wspierające i wzmacniające środowisko. Dr Dobrochna Sztajerska z Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu zaprezentowała studium przypadku, w którym przedstawiła wyniki badań profilu dojrzałego menedżera. Mgr Mariusz Lorenc z Instytutu Rozwoju Szkolnictwa Wyższego zastanawiał się, czy uczelnia może się uczyć. Autor skoncentrował się na modelach rozwijania ludzi, zespołów i form organizacji poprzez informację zwrotną.
W drugim dniu seminarium, w części praktycznej, uczestnicy mogli wybrać dwa spośród sześciu warsztatów. Zajęcia zorganizowane były w dwóch blokach. Pierwszy blok obejmował warsztaty:
Drugi blok to:
Seminaria naukowo-praktyczne LeanHE Poland są ważną płaszczyzną wymiany poglądów naukowych badaczy zajmujących się kulturą Lean i przyczyniają się do rozwijania współpracy pomiędzy różnymi ośrodkami akademickimi oraz praktykami.
AM