Aktualności
Konkursy
26 Kwietnia
Źródłok: AGH Racing
Opublikowano: 2019-04-26

AGH Racing triumfuje w konkursie pojazdów autonomicznych

Działający w AGH Racing podzespół systemu autonomicznego zdobył pierwsze miejsce i nagrodę główną w kategorii „Best self driving team award” w międzynarodowym konkursie technologicznym poświęconym rozwiązaniom z obszaru automotive, czyli pojazdów autonomicznych (Autonomous and Connected Vehicle International Competition, Europe 2019).

Konkurs odbył się w dniach 8–9 kwietnia 2019 r. w Berlinie w trakcie wydarzeń skupiających nastawiony na rozwijanie oraz wdrażanie najnowocześniejszych technologii automotive sektor przemysłowy i naukowy: Autonomous Driving and Future Mobility 2019 oraz Connected Vehicle and HMI 2019.

W ramach rywalizacji zespoły z całego świata prezentowały swoje technologiczne osiągnięcia, a ocenie podlegały: innowacyjność implementowanych technologii, sposób weryfikowania i testowania praktycznego, potencjalne zastosowanie przemysłowe w sektorze automotive, stopień zaawansowania prezentowanej technologii.

Obecnie AGH Racing przygotowuje się do udziału w międzynarodowych zawodach Formuły Student z trzema typami bolidów wyścigowych: spalinowym, elektrycznym i autonomicznym. Bolid autonomiczny będzie bazował na elektrycznym systemie napędowym, a jego głównym zadaniem będzie pokonanie wszystkich konkurencji dynamicznych, czyli jazdy po ósemce, przyspieszenia oraz jazdy po wybranym odcinku toru wyścigowego bez udziału kierowcy. Oprogramowanie sterujące i analizujące otoczenie bazuje na super układzie sterującym NVIDIA, a za obserwację otoczenia odpowiedzialne są sensory optyczne (kamery), laserowe (lidar) a także ultradźwiękowe. Całością podzespołów mechanicznych bolidu sterują podsystemy wykonawcze budowane przez członków zespołu AGH Racing według specjalnych zasad projektowych. Technologia autonomicznego bolidu wyścigowego rozwijana jest w zespole AGH Racing od ponad dwóch lat. Pierwsze oficjalne zawody studenckich bolidów wyścigowych bez kierowcy odbyły się w 2018 r. i były przełomowym wydarzeniem w środowisku Formuły Student, tworząc czwarty filar technologiczny tego typu zawodów po technologii napędu spalinowego, elektrycznego i hybrydowego.

Zespół AGH Racing został założony w 2012 roku przez grupę studentów z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej z celem zbudowania pierwszego w Krakowie bolidu wyścigowego przystosowanego na międzynarodowe zawody Formuła Student. Pierwszy samochód powstał metodą prób i błędów, a wystartował w zawodach na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Zespół przez długi okres czasu tworzyło 6 podzespołów – napędu spalinowego, ramy, zawieszenia, aerodynamiki, elektroniki oraz marketingu. W 2016 roku powstał nowy podzespół z ideą stworzenia bolidu elektrycznego. Już w lipcu 2018 roku udało się zaprezentować Stanisława – pierwszy bolid elektryczny nazwany na cześć patrona AGH Stanisława Staszica z okazji 100-lecia uczelni.

Źródło: AGH

 

Dyskusja (0 komentarzy)