Uniwersytet Gdański, Uniwersytet SWPS, Politechnika Śląska, Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet Wrocławski i Politechnika Warszawska laureatami konkursu Genius Universitatis 2020.
W tegorocznej edycji startowało 45 uczelni i wydziałów szkół wyższych. W sumie zgłoszono 109 prac w 7 kategoriach: reklama prasowa, event wspierający rekrutację, gadżet promocyjny, kampania w mediach społecznościowych, video on-line, content marketing, serwis rekrutacyjny. Przy ocenie brano pod uwagę nowatorstwo i kreatywność, spójność z wartościami konkretnej uczelni, prostotę i przyjazność przekazu, poziom artystyczny projektu oraz umiejętny dobór narzędzi. Mistrzów uczelnianej promocji ogłoszono w trakcie gali, która odbyła się w Sali Kisielewskiego PKiN.
– Inspirujcie się, ale nie naśladujcie – radził dr hab. Artur Krajewski, przewodniczący konkursowej kapituły. – Tylko oryginalność jest warunkiem powstania dzieła sztuki. Niech wasze prace zawsze będą takimi właśnie dziełami sztuki.
Aż dwie statuetki zgarnęło Biuro Prasowe Akademii Górniczo-Hutniczej. W kategorii Gadżet nagrodzono zbiór opowiadań kryminalnych „Archiwum Groźnych Historii” wydany przez Wydawnictwa AGH z okazji Jubileuszu 100-lecia uczelni. W publikacji znalazło się 12 opowiadań wyłonionych w konkursie „Kryminał na 100-lecie AGH”. Ich autorami są zarówno absolwenci uczelni, jak i osoby zupełnie niezwiązane z AGH czy Krakowem. W opowiadaniach pojawiają się w nich m.in. wątki badań naukowców, nowych technologii, kół naukowych, miasteczka studenckiego czy uczelnianego sportu.
Z kolei w kategorii Kampania w mediach społecznościowych zwyciężyła kampania teaserowa w social media i przestrzeni kampusu uczelni poprzedzająca premierę „Archiwum Groźnych Historii”. Społeczność uczelni i mieszkańcy Krakowa w czasie spaceru mogli natknąć się na zainscenizowane miejsca zbrodni, będące ambientowym elementem promocji. W kampanii prowadzonej na Instagramie i Facebooku followersi uczelni mogli zobaczyć „miejsca zbrodni” sfotografowane w różnych miejscach kampusu AGH. W realizację sesji fotograficznej zaangażowani byli pracownicy uczelni, którzy pozowali jako ofiary zbrodni. W promocję kryminału włączył się również sam rektor AGH, prof. Tadeusz Słomka, który pozował do jednego ze zdjęć. Z jego własnej inicjatywy powstało zdjęcie inscenizujące zbrodnię w gabinecie rektorskim. Ofiarą tajemniczego mordercy był sam rektor.
W kategorii Reklama prasowa triumfowało Biuro Promocji Uniwersytetu Gdańskiego za cykl 5 reklam wizerunkowo-rekrutacyjnych, które pojawiły się w mediach w okresie świętowania przez uczelnię 50-lecia. Celem było pokazanie bogatej historii UG oraz wzbudzenie zainteresowania świętem uczelni zarówno wśród potencjalnych studentów, jak i absolwentów, którzy studiowali na uniwersytecie w przeciągu półwiecza. Kampania prowadzona w mediach społecznościowych oraz tradycyjnych została podzielona na 3 odsłony ukazujące poszczególne dekady, począwszy od lat 70. Każda z kreacji miała być połączeniem cech charakterystycznych dla studiowania w danym okresie i nieść przesłanie, że Uniwersytet Gdański był znaczącym etapem w kreowaniu przyszłości młodych ludzi bez względu na pokolenie, z którego pochodzą. Typografia czcionek, ubiór modeli i starannie dobrane scenerie zdjęć to swoista podróż w czasie przez 50 lat historii Uniwersytetu Gdańskiego.
Za Event doceniono Uniwersytet SWPS, który zgłosił webinaria tematyczne. To cykliczne, publiczne spotkania online ekspertów uczelni z osobami zainteresowanymi psychologią, zarządzaniem i designem. Webinaria stanowią alternatywę dla eventów offline, zapewniającą uczestnikom bezpłatny dostęp do wiedzy oraz wymianę doświadczeń niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. To także doskonałe narzędzie do pozyskiwania leadów i rozbudowywania bazy mailingowej potencjalnych klientów oferty edukacyjnej (studia wyższe, podyplomowe, kursy językowe) oraz usług biznesowych i terapeutyczno-rozwojowych. W 2019 r. zrealizowano 35 webinarów. Zapisało się na nie w sumie 28973 osób. Suma wyświetleń filmów w serwisie Youtube na kanałach Strefy Psyche, Strefy Designu i Strefy Zarządzania wyniosła ponad 3,5 mln. Z kolei w serwisach podcastowych (m.in. Spotify, Lenton, iTunes, Soundcloud) suma odsłuchów wyniosła 820 tys.
W kategorii Content marketing zwyciężyła Politechnika Warszawska za promocję projektu studenckiego e-MaksPower, czyli elektrycznego bolidu zbudowanego dla 10-letniego Maksa, chłopca z dystrofią mięśniową. Historia e-MaksPowera nie tylko edukuje, ale również rozwija wyobraźnię i pokazuje najlepsze wzorce. Na różnych etapach nad bolidem pracowało około 30 osób. Projekt rozpoczął się w lutym 2018 roku. W przedsięwzięcie zaangażowali się studenci z czterech kół naukowych Politechniki Warszawskiej: Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów, Koła Naukowego Robotyków (oba koła działają przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa), Koła Naukowego ADek (działającego przy Wydziale Elektrycznym) i Międzywydziałowego Koła Naukowego SmartCity (działa przy Wydziale Inżynierii Lądowej). Z pomocą graficzną przyszedł Rafał Tomczak – student wzornictwa przemysłowego na ASP w Warszawie. Powstał biało-niebieski bolid o długości 2,4 m, wadze 110 kilogramów i możliwej do osiągnięcia prędkości 30 km/h.
W ostatnich dwóch kategoriach zwyciężyły: Politechnika Śląska (Video online) oraz Uniwersytet Wrocławski (Serwis rekrutacyjny).
Specjalne (pozaregulaminowe) nagrody wręczył też Marcin Olkiewicz ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR – to możliwość zgłoszenia prac dwóch uczelni (Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu SWPS) do Konkursu Twórców Reklamy 2020.
Konkurs Genius Universitatis zorganizowała Fundacja Edukacyjna Perspektywy.
MK, źródło: www.genius.perspektywy.pl, www.agh.edu.pl, www.pw.edu.pl, www.swps.pl