Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Uniwersytet Jagielloński, Politechnika Wrocławska, Politechnika Świętokrzyska, Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego – to zwycięzcy tegorocznej edycji konkursu Genius Universitatis.
Nagrody w największym ogólnopolskim konkursie kampanii promocyjnych uczelni, organizowanym przez magazyn edukacyjny „Perspektywy” oraz portal branżowy Marketing przy Kawie, rozdano już po raz jedenasty. Genius Universitatis, czyli duch uczelni, jego aura, przejawiać się ma według jurorów w takich kryteriach ocen, jak: nowatorstwo przekazu reklamowego i jego spójność z misją wyższej szkoły, czytelność i przyjazny charakter dobranych narzędzi komunikacji, estetyka i jakość wykonania materiałów promocyjnych. W tegorocznej edycji do konkursu zgłosiło się 35 uczelni i 8 wydziałów uczelni z całej Polski. Łącznie nadesłano aż 103 projekty. Laury wręczono 10 marca podczas Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego w EXPO XXI w Warszawie.
Dwie statuetki zgarnęła Akademia Górniczo-Hutnicza. W kategorii Content marketing zwyciężył Bunkier Nauki. To tworzony przez Centrum Komunikacji i Marketingu AGH kanał popularnonaukowy, który wystartował w czerwcu 2022 r. Emitowane co dwa tygodnie odcinki (do tej pory powstało ich 20) mają formę swobodnych, ok. 30-40-minutowych rozmów z naukowcami oraz popularyzatorami nauki na temat najciekawszych obecnie zagadnień naukowych. Poruszane do tej pory tematy dotyczyły m.in. zmian klimatu, sztucznej inteligencji, eksploracji kosmosu, gier komputerowych, zanieczyszczenia powietrza, telemedycyny, cukrzycy. Studio nagrań powstało w jednej z hal na Wydziale Odlewnictwa. W scenografii studia, prócz elementów nawiązujących do przemysłowego charakteru miejsca, znajduje się również Senster – cybernetyczna, interaktywna rzeźba z lat 60. XX w., autorstwa Edwarda Ihnatowicza, którą AGH wspólnie z ASP w Krakowie odrestaurowała kilka lat temu.
AGH zwyciężyła także w kategorii Video online. Nagrodzono film „Istotny błąd” stworzony dla uczelni i wyreżyserowany przez Bartłomieja Jakubiaka. Ideą było pokazanie, że czasem jeden na pozór katastrofalny błąd może przynieść niespodziewany sukces. Błędy są częścią poszukiwań, a uczelnia to miejsce, w którym powinno się eksperymentować, poznawać i doświadczać. Aby robić to w pełni, potrzebne są odważne pomysły oraz przyzwolenie na… błędy. Właśnie tak jest w AGH – porażki nie dyskwalifikują, gdyż bez nich nie można się rozwijać i iść dalej. W AGH doceniana jest każda inicjatywa studentów, akceptowane najbardziej szalone pomysły i nieszablonowe myślenie – wszystko po to, aby rozwijać studenckie talenty i pasje. Film wpisuje się w aktualną strategię uczelni, która coraz śmielej patrzy w kosmos. W nagraniu wziął udział łazik marsjański Kalman, stworzony przez AGH Space Systems.
W nowej kategorii Genius AD, do której zgłaszano niestandardowe inicjatywy uczelniane, wygrało Ulopolis Politechniki Wrocławskiej. To projekt naukowy, ale z dużym naciskiem na działania edukacyjne i popularyzatorskie. Na dachu budynku w kampusie PWr stanęły trzy ule wyposażone w system urządzeń pomiarowych, dzięki którym naukowcy z Wydziału Inżynierii Środowiska pracują nad nowymi strategiami pozwalającymi walczyć ze zmniejszaniem się populacji pszczół. Jednocześnie badacze poświęcają dużo energii na edukowanie i popularyzowanie wiedzy m.in. o pszczołach, nowoczesnym pszczelarstwie czy technologiach je wspierających. Ulopolis pozwala m.in. na podglądanie życia pszczół 24 godziny na dobę. Na stronie projektu można śledzić obraz z sześciu kamer zainstalowanych wewnątrz i na zewnątrz uli. Wybrane fragmenty nagrań są też umieszczane jako osobne kilkudziesięciosekundowe wideo i opatrywane kilkoma zdaniami wyjaśnienia. Internauci znajdą tam m.in. film z narodzinami pszczoły, pszczelim tańcem czy miodobraniem. Do tej pory strona Ulopolis zaliczyła prawie 50 tys. odwiedzin. Częścią projektu jest również wielka całoroczna rabata z różnymi gatunkami roślin, które dla zapylaczy są źródłem pyłku i nektaru. Tworzy ją 38 gatunków bylin i kilka ozdobnych traw. Rabata ma nie tylko służyć pszczołom, ale także zwracać uwagę na problem doboru szaty roślinnej w środowisku miejskim.
W kategorii Event doceniono konkurs „Zbuduj łazika z recyklingu” wpółorganizowany przez Politechnikę Świętokrzyską. Adresowany jest do studentów i doktorantów Politechniki Świętokrzyskiej wszystkich wydziałów, studiujących w każdym trybie nauki. Ich zadaniem jest zbudowanie pojazdu kosmicznego z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu elektrycznych śmieci. Celem konkursu jest wzrost świadomości ekologicznej studentów.
W kategorii Gadżet nagrodzono Uniwersytet Jagielloński za grę planszową „Gaudeamus! Zbuduj średniowieczny uniwersytet”. Jej autorami są pracownicy Muzeum UJ Collegium Maius. Akcja rozgrywa się na przełomie XV i XVI stulecia, okresu przypadającego na czas rozkwitu krakowskiej uczelni. Celem gry jest założenie uniwersytetu z 4 wydziałami: sztuk wyzwolonych, medycyną, prawem i teologią. Uczestnicy wcielają się w jedną z historycznych postaci: Jadwigę Andegaweńską, Władysława Jagiełłę, Kazimierza Wielkiego lub kardynała Zbigniewa Oleśnickiego. Pierwszy z graczy, który utworzy wszystkie wydziały – wygrywa! W drodze do zwycięstwa należy gromadzić fundusze, pozyskać uczonych, pokonać rywali i piętrzące się przeszkody. Planszówka nie wymaga wiedzy historycznej. Wydarzenia opisane na kartach pozwolą każdemu zaznajomić się z dziejami nauki europejskiej i wpisującą się w nie historią krakowskiej Alma Mater. W trakcie rozgrywki można poznać m.in. ciekawostki historyczne na temat uniwersytetu, artefakty z epoki, informacje o wybitnych uczonych tamtego okresu, jak również dowiedzieć się o obyczajach przybliżających charakter średniowiecznego środowiska akademickiego i Krakowa.
W tej samej kategorii ex aequo pierwsze miejsce przyznano Wydziałowi Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Za najlepszy serwis rekrutacyjny uznano stronę Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Był on częścią kampanii „Wszystkie geny psychologii”, prowadzonej wiosną 2022 roku. Autorzy żartobliwie wykorzystali kategorię „gen Z”, którą czasem określa się roczniki 1995–2010 i oparli swoją koncepcję na prezentacji genów P. Określają one program studiów psychologicznych na UJ. To geny między innymi pasji, podróżowania, przyjaźni, postępu i publikacji. Akcja okazała się sukcesem, ponieważ w zeszłym roku o jedno miejsce na studia psychologiczne na UJ starało się ponad 20 osób.
W ostatniej kategorii – kampania w mediach społecznościowych – triumfował Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu za promocję odpowiedzialnej opieki nad zwierzętami domowymi na TikToku. „Kleszcze są złowieszcze”, czyli film-piosenka promująca zabezpieczanie psów przed kleszczami przez cały rok i budująca świadomość chorób odkleszczowych, szybko stała się viralem – zobaczyło ją ponad 720 tys. użytkowników. W kampanii powstały również filmy tłumaczące zasady udzielania pierwszej pomocy zwierzętom, prezentujące specjalistyczny sprzęt medyczny służący do ratowania życia zwierzętom i promujące zakaz używania fajerwerków w sylwestra i Nowy Rok. Ten ostatni również stał się viralem – temat wciąż budzi silną polaryzację, a tiktokerzy UPWr odwołując się zarówno do emocji, jak i fachowej wiedzy pokazali, po której stronie jest racja wynikająca z poczucia odpowiedzialności. Na samym TikToku film ma niemal 140 tys. wyświetleń. Filmiki przyczyniły się do rozwinięcia stosunkowo nowego konta UPWr na TikToku – powstało w marcu 2022 r., ma prawie 22 tys. obserwatorów, filmy zebrały ponad milion polubień, a profil jest najpopularniejszym wśród polskich uczelni.
MK, źródło: AGH, PWr, UJ, UPWr