Projekty autorstwa przyszłych inżynierów z politechnik: Poznańskiej, Łódzkiej i Wrocławskiej oraz Akademii Górniczo-Hutniczej zwyciężyły w tegorocznej odsłonie KOnkursu KOnstrukcji Studenckiej KOKOS.
KOKOS to ogólnopolski projekt realizowany przez Niezależne Zrzeszenie Studentów, którego celem jest wyłonienie najbardziej utalentowanych konstruktorów spośród studentów najlepszych polskich uczelni technicznych. Zamiarem organizatorów, chcących przeciwdziałać temu, by studenckie wynalazki lądowały w szufladach, jest to, aby zostały one zauważone i docenione przez świat biznesu oraz wsparte merytorycznie i finansowo. Uczestnicy konkursu to przede wszystkim studenci uczelni technicznych, nierzadko członkowie renomowanych kół naukowych. Wzięcie udziału w konkursie pomaga w rozreklamowaniu projektu i znalezieniu inwestorów, dzięki którym ma on szansę na dalszą realizację.
Do tegorocznego konkursu zgłoszono 36 projektów. Zwycięzcami w poszczególnych kategoriach zostali:
Podstawową zasadą bezpiecznego schodzenia pod wodę dla amatorów jest nurkowanie w parach. Zdarza się jednak, że mimo wzajemnej kontroli, jedna z osób znajdzie się nagle poza zasięgiem partnera czy całej grupy. Może to być spowodowane zaplątaniem, które uniemożliwia przemieszczanie się czy zgubieniem orientacji przy słabej widoczności. Do tej pory pozostali nurkowie poszukiwali swojego kolegi na własną rękę – wynurzając się co pewien czas, aby móc się porozumieć. Wydłuża to czas akcji poszukiwawczej. Lokalizator zaprojektowany przez Wavy na bieżąco pokazuje pozycję nurka. Urządzenie opisuje jego położenie biorąc pod uwagę trzy płaszczyzny i przesyła dane do chmury Microsoft Azure. Tam zostają przeanalizowane i mogą być dalej przekazane w formie obrazu w aplikacji na smartfon. Dzięki temu osoba kontrolująca nurkowanie np. z łodzi, jest w stanie precyzyjnie wskazać pozycję poszukiwanej osoby pozostałym członkom zespołu.
Scorpio X to szósty łazik stworzony przez członków Koła Naukowego Off-Road. Ma modułową budowę, a jego konstrukcja została wykonana głównie z aluminium lotniczego i poliamidu – lekkich materiałów o świetnych właściwościach mechanicznych. Opony pojazdu cechuje bardzo dobra przyczepność dzięki wojskowemu materiałowi cordura, z którego zostały wykonane i wypełnieniu styropianowym granulatem. Łazik ma napęd na cztery koła, a każde z nich jest zasilane przez osobny silnik BLDC 250 watów. Dzięki temu ma wystarczającą moc, aby pokonać nawet najbardziej wymagający teren oraz przeszkody, takie jak dziury i strome podejścia.
To jeden z czterech bolidów wyścigowych skonstruowanych orzez PUT Motorsport. Prace nad Marią trwały od września 2017 do czerwca 2018 roku. Bolid waży 197 kilogramów, ma 108 koni mechanicznych, a do 100 km/h rozpędza się w 3,7 sek. Rozkład masy (z kierowcą 68 kg): 47/53. Rozstaw osi: 1530 mm. Rozstaw kół przód/tył: 1160/1160 mm. Wysokość środka ciężkości: 315 mm. Prędkość maksymalna: 126 km/h.
LEM Thunder jest pierwszym w Polsce lekkim motocyklem elektrycznym przystosowanym do rajdów w trudnych warunkach terenowych, takich jak np. Rajd Dakar. Waży 120 kg i ma moc 30 kW, czyli ok. 40 KM. Pojemność baterii zamontowanej w motocyklu, która została w całości zaprojektowana przez studentów PWr, pozwala na przejechanie ok. 90 km z prędkością 120 km/h. Dzięki specjalnemu systemowi wyczerpany akumulator można wymienić w ciągu zaledwie kilku sekund. Motocykl został zbudowany na ubiegłoroczne zawody Smart Moto Challenge w Barcelonie (4. miejsce w klasyfikacji generalnej) oraz we Wrocławiu (zwycięstwo).
Wózek ma wbudowaną kolumnę elektryczną, której zadaniem jest podniesienie niepełnosprawnej osoby tak, aby mogła ona samodzielnie sięgnąć po przedmiot znajdujący się nawet ponad dwa metry nad głową, np. na półce lub regale, bez ryzyka przewrócenia się. Specjalnie zaprojektowana konstrukcja może być zastosowana w każdym wózku inwalidzkim. Trwają prace nad udoskonaleniem projektu. Projekt podniesie komfort osób niepełnosprawnych w codziennym życiu, np. w pracy czy podczas zakupów.
Laureat każdej kategorii otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 3 tys. zł ufundowaną przez Polskie Koleje Państwowe SA oraz dodatkowe nagrody rzeczowe.
Źródło: www.kokos.nzs.org.pl, www.pwr.edu.pl, www.motorsport.put.poznan.pl, www.agh.edu.pl, PŁ,