Collegium Civitas, Politechnika Białostocka, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytet Jagielloński i Instytut Psychologii UJ, Uczelnia Łazarskiego oraz Uniwersytet SWPS – to laureaci ósmej edycji konkursu Genius Universitatis na najlepsze w mijającym roku akademickim kreatywne kampanie rekrutacyjne szkół wyższych.
W tym roku jury oceniło 111 prac z 44 podmiotów, w tym czterech wydziałów i dwóch instytutów. Brano pod uwagę pięć kryteriów: nowatorstwo i kreatywność, spójność z wartościami konkretnej uczelni, prostotę i przyjazność przekazu, poziom artystyczny projektu oraz umiejętny dobór narzędzi. Nagrody przyznano w siedmiu kategoriach.
Najlepszą reklamę prasową stworzyło Collegium Civitas. Zwycięska kampania został przygotowana we współpracy z agencją PZL, której pracownicy przez lata stworzyli wiele niezapomnianych kreacji reklamowych, jak choćby Żubr, Mumio w Plusie, Wyższa Kultura Bankowości Alior Banku, Henio i Krysia w Tesco czy do dziś pamiętane akcje marek Dębowe, Frugo oraz Olej Kujawski, a ostatnio fińscy trolle dla marki Finuu, zebra i chłopiec dla marki Wedel, czy komediowe perypetie w sklepach Żabka. Agencja wyznacza nowe trendy w komunikacji reklamowej w Polsce, ma niesztampowe spojrzenie na kategorie produktowe, a konsumentom oferuje atrakcyjną formę przekazu.
Następne miejsca w tej kategorii zajęły Politechnika Warszawska oraz Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Za najlepsze wydarzenie wspierające rekrutację uznano Ogólnopolski Konkurs „Niesamowita Maszyna” Politechniki Białostockiej adresowany do maturzystów i uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. To nietypowa rywalizacja, której zwycięzcy otrzymują nagrody finansowe oraz indeksy na wybrane kierunki studiów. Zadaniem uczestników jest skonstruowanie urządzenia na wzór maszyny Rube’a Goldberga. Podczas tego zadania wykazują się kreatywnością, umiejętnościami pracy w zespole, a także wiedzą z zakresu fizyki, mechaniki i wielu innych dziedzin. Takimi zdolnościami powinni charakteryzować się przyszli inżynierowie. 21 marca 2019 roku odbędzie się finał drugiej edycji konkursu, w którym weźmie udział 10 zespołów konstruktorskich.
W tej kategorii doceniono również eventy na Politechnice Gdańskiej i w Warszawskiej Szkole Filmowej.
Najlepszy gadżet wspierający rekrutację stworzyła Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Za nią uplasowały się Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy i Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (ex aequo na drugim miejscu) oraz Politechnika Gdańska.
Najlepszą kampanię w mediach społecznościowych przeprowadził Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Odbywała się ona pod hasłem „Podejmij wyzwanie #misjaUJ”. Wzięli w niej udział studenci i doktoranci UJ, którzy prezentowali swoje pasje i zainteresowania oraz sposób, w jaki godzą je ze studiowaniem. Kampania promocyjno-rekrutacyjna #misjaUJ trwała od marca do sierpnia 2018 roku. Na jej potrzeby został utworzony profil na Instagramie, na którym publikowane były liczne zdjęcia, nagrania wideo oraz InstaStories, oraz na Facebooku, gdzie rozwiewano wątpliwości dotyczące rejestracji, warunków przyjęcia na studia, informowano o działających kierunkach. W ramach kampanii powstała dedykowana przyszłym studentom strona internetowa misja.uj.edu.pl ułatwiająca znalezienie informacji o kierunkach studiów i zasadach rekrutacji, prezentująca sylwetki osób biorących udział w cyklach Twarze UJ i Drużyna UJ oraz przybliżająca korzyści płynące z wyboru Krakowa i Uniwersytetu Jagiellońskiego jako miejsca studiowania. Na YouTubie powstał nowy kanał UJ dla młodych JUtube UJ, na którym można oglądać zarówno filmy wykorzystane w kampanii #misjaUJ, jak i prezentujące uczelnię oraz wydarzenia studenckie, a także wywiady ze studentami i doktorantami UJ.
Drugie miejsce w tej kategorii zajął Uniwersytet SWPS, zaś trzecie – Uniwersytet Szczeciński.
W kategorii video online zwyciężyła Uczelnia Łazarskiego, następne pozycje zajęły Politechnika Śląska i Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie.
Najlepszym serwisem rekrutacyjnym mógł się pochwalić Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jak opowiadają autorzy Kampanii XD – dr Samuel Nowak i Andżelika Grodecka, celem było pokazanie, że Instytut Psychologii to zarówno miejsce, gdzie prowadzi się badania na światowym poziomie, jak i ludzie, którzy dbają o siebie i mają dystans do swojej pracy. Na całość Kampanii XD składały się: serwis internetowy, reklama prasowa, gadżety i kampania online. W tym roku kampania zostanie zaprezentowana w odświeżonej wersji.
Jury wyróżniło również serwisy Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz Politechniki Białostockiej.
W kategorii content marketing pierwsze miejsce zajął Uniwersytet SWPS za serię filmów na tematy z zakresu psychologii. Drugie miejsce zajęła Politechnika Warszawska, a trzecie – Uniwersytet Jagielloński.
Konkurs Genius Universitatis zorganizowała Fundacja Edukacyjna Perspektywy. Wyniki ogłoszono 8 marca podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego Perspektywy w Warszawie.
Źródło: Nauka w Polsce, UJ, PB, CC