Oryginalny design, zastosowane materiały oraz innowacje, a także elegancja i estetyka zaprezentowanej lokomotywy – te elementy zadecydowały o wyróżnieniu zespołu studentów Politechniki Poznańskiej na zawodach Railway Challenge w Wielkiej Brytanii.
Zawody Railway Challenge co roku odbywają się w brytyjskim Stapleford, gdzie tamtejsze Stowarzyszenie Miłośników Kolei udostępnia tor wraz z całą infrastrukturą. Ekipy zgłoszone do imprezy, reprezentujące uczelnie, kluby lub przedsiębiorstwa komercyjne, stają w szranki, tocząc bój o zwycięstwo w konkursie na najlepszą lokomotywę. Podstawowym założeniem jest stworzenie prototypu lokomotywy, który startuje do przetargu rozpisanego przez dużą korporację. Zbudowane pojazdy mają poruszać się po torze o rozstawie 10 i ¼ cala, ale zastosowane rozwiązania powinny być możliwe do odwzorowania w bardziej przemysłowych rozmiarach. W ramach zawodów odbywa się szereg konkurencji, zarówno na torze, jaki i poza nim. Na torze oceniana jest niezawodność lokomotywy, podatność utrzymaniowa, emitowany przez nią hałas, komfort jazdy, a także możliwość odzysku energii wytworzonej w trakcie hamowania. Dodatkowo drużyny muszą przedstawić swój projekt, a także przekonać jury, że to właśnie przez nich stworzony pojazd jest najlepszy, a ich oferta najkorzystniejsza.
PUTrain – zespół studentów Politechniki Poznańskiej – zadebiutował w zawodach Railway Challenge z konstrukcją lokomotywy w skali 1:5,5. Premierowy start wypadł okazale, jako że przyniósł specjalne wyróżnienie od sędziów: za oryginalny design, zastosowane materiały oraz innowacje, a także elegancję i estetykę zaprezentowanej lokomotywy.
Przypomnijmy, że model lokomotywy zbudowany przez studentów z Poznania został niedawno zwycięzcą jednej z kategorii w KOnkursie KOnstrukcji Studenckich KOKOS organizowanym przez NZS.
Źródło: PP