Dr inż. Marcelina Jureczko z Centrum Biotechnologii Politechniki Śląskiej została zwyciężczynią X edycji FameLab Poland – konkursu popularyzującego naukę. Jesienią będzie reprezentować Polskę podczas międzynarodowego finału w Wielkiej Brytanii.
Konkurs z komunikacji naukowej FameLab to inicjatywa skierowana do doktorantów i młodych badaczy, którzy w trzy minuty mają zajmująco opowiedzieć o wybranym zagadnieniu naukowym. Po raz pierwszy organizatorem polskiej edycji był Uniwersytet Śląski.
W półfinałowych zmaganiach udział wzięło 24 uczestników. Decyzją komisji konkursowej do finału konkursu zakwalifikowanych zostało 12 z nich:
Finał konkursu odbył się 4 czerwca w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024. Za najlepsze uznano wystąpienie dr inż. Marceliny Jureczko z Centrum Biotechnologii Politechniki Śląskiej.
W swojej prezentacji mówiłam o tym, że leki przeciwnowotworowe to nie tylko bohaterowie, którzy ratują życie w chorobie onkologicznej, ale także czarne charaktery, które z uwagi na swoją toksyczność mogą być szkodliwe dla środowiska naturalnego. Poruszyłam też wątek grzybów zdolnych do rozkładu związków o skomplikowanej budowie chemicznej. Mam nadzieję, że dzięki moim badaniom i grzybom, leki przeciwnowotworowe już nie będą zagrożeniem dla środowiska, a pozostaną jedynie zbawieniem w chorobie – powiedziała Jureczko, która specjalizuje się w biotechnologii, ekotoksykologii i mikrobiologii środowiskowej, a o swoich badaniach pisała także na łamach „Forum Akademickiego”.
Zwyciężczyni otrzymała nagrodę w wysokości 6 tys. zł i możliwość występu w międzynarodowym finale konkursu, który odbędzie się jesienią w Wielkiej Brytanii. Drugie miejsce zajęła Emilie Szwajnoch z Uniwersytetu Śląskiego (4 tys. zł), a trzecie – Bartosz Szóstak również z UŚ (2 tys. zł). Nagroda publiczności trafiła z kolei do Moniki Pieniawskiej z Instytutu Genetyki Człowieka PAN.
FameLab to największy na świecie konkurs w zakresie komunikacji naukowej (science communication). Ideą Konkursu jest popularyzowanie nauki oraz przedstawianie skomplikowanych zagadnień naukowych w zrozumiały sposób. Zadanie uczestników polega na przedstawieniu publiczności w ciągu trzech minut wybranego przez siebie tematu naukowego w języku polskim lub angielskim. Używanie prezentacji multimedialnej jest zakazane – na scenie FameLabu liczy się tylko uczestnik i jego umiejętność zafascynowania publiczności. Wystąpienia oceniane są w zakresie treści przemówienia, jasności przekazu oraz charyzmy uczestnika (tzw. zasada 3C – content, clarity, charisma).
FameLab powstał w 2005 roku w brytyjskim Cheltenham jako część tamtejszego festiwalu nauki, jednak szybko podbił serca publiczności na całym świecie. Lokalne edycje konkursu były organizowane w ponad 30 krajach na wszystkich kontynentach, a na scenach wystąpiło ponad 40 tys. uczestników. Obecnie wydarzenie odbywa się m.in. w Czechach, Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Australii, Malezji, Republice Południowej Afryki oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
W Polsce FameLab był organizowany w latach 2012–2021 przez Fundację British Council we współpracy z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Do polskiej edycji konkursu zgłosiło się przez ten czas łącznie blisko 650 uczestników – wielu z nich stało się znakomitymi popularyzatorami nauki. Uniwersytet Śląski postanowił kontynuować tę tradycję i przywrócić polską edycję Famelab, zapraszając młodych naukowców i doktorantów do Katowic – Europejskiego Miasta Nauki 2024.
MK, źródło: PŚl, UŚ