Projekty podwieszanej kładki nad rzeką Skawinką oraz „BIKE STOP” Centrum Ruchu Rowerowego i Nowych Idei w Parku Śląskim w Chorzowie zdobyły główne laury w konkursach magazynu miesięcznika „Builder” skierowanych do młodych architektów oraz inżynierów.
Laureatów obydwu konkursów poznaliśmy w czasie gali „Builder for the Future”. To program edukacyjny zainicjowany w 2013 roku przez miesięcznik „Builder”. Ideą przedsięwzięcia jest wspieranie studentów wydziałów architektury i budownictwa oraz początkujących architektów i inżynierów w poszerzaniu fachowej i praktycznej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji. Uczestniczą oni w wykładach, warsztatach, ćwiczeniach praktycznych, konsultacjach i wizytach studialnych na placach budowy oraz korzystają z bogatej biblioteki „Buildera” zawierającej materiały i publikacje techniczne oraz naukowe. Elementem programu są ogólnopolskie konkursy dla Młodych Architektów i Inżynierów.
I nagrodę w wysokości 8 tys. zł w Konkursie dla Młodych Inżynierów zdobył „Projekt podwieszonej kładki nad rzeką Skawinką w ciągu Wiślanej Trasy Rowerowej” autorstwa Mariusza Spyrki (student II roku II stopnia) z Wydziału Inżynierii Lądowej oraz Agaty Florek (studentka III roku I stopnia) z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Zaprojektowali oni konstrukcję dla ruchu pieszo-rowerowego, pełniącą również funkcję reprezentacyjną w sąsiedztwie otaczających nadrzecznych terenów zielonych i rolnych. Skomplikowana geometrycznie forma ukształtowania want, przeplatających się między sobą, stworzyła konieczność rozwiązania obiektu w 3D. Ważne było zapewnienie odpowiedniej skrajni dla ścieżki rowerowej oraz wyeliminowanie kolizji między wantami. Skomplikowana statyka wymusiła szczegółową analizę schematów i wiele modyfikacji w stosunku do pierwotnej koncepcji architektonicznej obiektu. Kluczowe okazało się zapewnienie odpowiedniej sztywności skrętnej pomostu, co spowodowało znacznie rozbudowany ruszt pomostu, ze względu na deformacje skrętne. W celu zapewnienia wykonalności obiektu wprowadzono podział obiektu na trzy przęsła, wykorzystując jako dodatkowe punkty podparcia wsporniki zamocowane na pylonach. Układ nośny zaprojektowano jako stalowy, dwupylonowy, posadowiony na żelbetowych stopach fundamentowych, rusztowy pomost podwieszony o naprzemiennym asymetrycznym układzie want. Całość opracowania zawiera również łożyska, pokrycie pomostu, balustrady wraz z mocowaniem i powiązanie obiektu z terenem za pomocą żelbetowych przyczółków.
Z kolei w Konkursie dla Młodych Architektów z największym uznaniem spotkał się projekt „BIKE STOP” Centrum Ruchu Rowerowego i Nowych Idei w Parku Śląskim w Chorzowie autorstwa Michała Szymaszka. Autor był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu i Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Zginął tragicznie podczas przygotowań do żeglarskiego sezonu w kwietniu tego roku na Zatoce Gdańskiej.
„BIKE STOP” to wielofunkcyjny obiekt zaprojektowany na terenach dawnych boisk treningowych we wschodniej części Parku Śląskiego. Pomysł narodził się w związku z planami rewitalizacji „zielonych płuc” regionu. Stanowi on uzupełnienie planowanej pętli rowerowej Parku i rozwoju sieci komunikacji rowerowej. Obiekt jest pod każdym względem innowacyjny. Jest przestrzenią łączącą sport, rozrywkę, naukę i edukację. Podziemny parking to punkt przesiadki park and ride z samochodu na rower. Znajduje się tam pionowy parking dla rowerów oraz pomieszczenia przeznaczone do serwisu własnych „dwóch kółek” przy interaktywnym wsparciu zdalnym. Parter to przestrzeń otwarta dla kolarzy korzystających niezależnie od pogody z welodromu, ale też miejsce, gdzie w muzeum spotykamy się z fascynującą historią rowerów. Restauracja i sklep rowerowy mają za zadanie przyciągnięcie gości, którzy dopiero staną się fascynatami sportu. Sklep jest połączony z Centrum Nowych Technologii. Firma technologiczna zlokalizowana na trzech poziomach stanowi laboratorium rozwoju technik budowy rowerów, tworzenia interaktywnych aplikacji, wdrażania nowoczesnych systemów GPS, zintegrowanych z miernikami mocy oraz skanowaniem kondycji naszego organizmu. Zadaniem kolarskiej kooperatywy jest stworzenie polskiej marki e-rowerów wyczynowych oraz rekreacyjnych. Rampa rowerowa pozwala wjechać na dach. Mieści on strefę wypoczynku, tereny zielone i sektory paneli fotowoltaicznych. Kształt płaskiego leja, który wynika z funkcji letniego welodromu, ma umożliwić gromadzenie wody deszczowej w celu nawadniania terenów zielonych wokół obiektu. Aby stworzyć budynek przyjazny dla środowiska, zastosowano technologie energooszczędne i eko-przyjazne o zróżnicowanym charakterze (np. elewację oczyszczającą powietrze), wpisując się w model smart city, do którego dąży Silesia.
Konkurs dla Młodych Inżynierów oraz Konkurs dla Młodych Architektów są adresowane do osób lub zespołów (maksymalnie 5 osób). Uczestnicy nie mogą przekroczyć 34 roku życia i – zgodnie z regulaminem – muszą być studentami I lub II stopnia studiów na kierunku budownictwo (wszystkie specjalizacje, m.in.: konstrukcje budowlane i inżynierskie, mosty i budowle podziemne; teoria i komputerowa analiza konstrukcji; inżynieria komunikacyjna; drogi szynowe; inżynieria produkcji budowlanej, organizacja i zarządzanie w budownictwie, inżynieria zrównoważonego rozwoju w budownictwie, geotechnika i drogi, hydrotechnika), architektura oraz architektura wnętrz lub architektura i urbanistyka, uczelni państwowych lub prywatnych albo absolwentami tych kierunków niezależnie od miejsca zatrudnienia.
MK, źródło: PK, PŚl, Builder