Aktualności
Konkursy
09 Lutego
„Przesiądź się na kulturę”
Opublikowano: 2023-02-09

Studenci Uczelni Fahrenheita opracowali projekty przystanków PKM Południe

„Przesiądź się na kulturę”, „Zielony dywan” i „Żółta wstążka” – to zwycięskie projekty wyłonione w konkursie „Kolej na Południe”, organizowanym wspólnie przez Pomorską Kolej Metropolitalną oraz Uczelnie Fahrenheita. Studenci pracowali nad koncepcjami funkcjonowania przyszłych przystanków linii PKM Południe.

Prace musiały uwzględniać nie tylko aspekty funkcjonalno-przestrzenne, ale też społeczne, środowiskowe czy gospodarcze, w tym rozwiązania technologiczne nieodnoszące się do samego transportu. Warunkiem był też interdyscyplinarny skład: przynajmniej po jednym studencie z każdej uczelni tworzącej FarU – Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Gdańskiego.

Uczelnie kojarzą się z dydaktyką, nauką, ale w Polsce coraz częściej także z trzecią misją, a więc wpływem na rozwój społeczno-ekonomiczny regionu. Cieszymy się, że możemy brać udział w przedsięwzięciach, takich jak PKM Południe, i tę misję realizować – przyznaje prof. dr hab. Michał Markuszewski, rektor ds. nauki GUMed.

Konkurs miał też na celu wzmacnianie atrakcyjności kolei pasażerskiej dla użytkowników. Dla zwycięskich zespołów PKM SA ufundowała nagrody finansowe o łącznej wartości 20 tys. zł.

Przystanki przyjazne dla mieszkańców i środowiska

Jak ma wyglądać transport kolejowy w przyszłości? Według autorów najlepszego projektu – „Przesiądź się na kulturę” – środki transportu powinny być zintegrowane, wykorzystywać narzędzia z sektora Big Data, by uczynić je bardziej dostępnymi i atrakcyjnymi, ale powinny też angażować użytkowników i dbać o środowisko. Mają na to gotowe propozycje, np. utworzenie ścieżki piezoelektrycznej, która w trakcie poruszania się po niej może wytwarzać energię i zwracać ją z powrotem do systemu obiegu energii stacji. Do generowania ruchu na ścieżce miałaby posłużyć aplikacja, która nie tylko umożliwi zakup biletów czy sprawdzenie rozkładu jazdy, ale też zachęci użytkowników do zliczania kroków, zbierania punktów lojalnościowych, a następnie ich wymiany na taryfy zniżkowe.

Chcieliśmy zwrócić uwagę na piramidę odwróconej mobilności, aby jako priorytet potraktować projektowanie przestrzeni pod kątem potrzeb osób poruszających się pieszo – zaznacza Małgorzata Maina. – Jednocześnie traktujemy nasz projekt jako szersze spojrzenie na węzły przesiadkowe. Nasza wizja spełnia podstawowe potrzeby użytkowników, ale też wykracza poza nie, integruje, aktywizuje czy po prostu oferuje możliwość przyjemnego spędzenia czasu.

Koncepcja zakłada, że przystanek może być samowystarczalny energetycznie, a dodatkowo stanowić centrum kultury z własną czytelnią, kinem, książkomatem czy przestrzenią zarezerwowaną dla lokalnych artystów.

Na drugim miejscu uplasował się projekt „Zielony dywan”, w którym również zaakcentowano aspekt pozyskiwania energii z otoczenia. Jednym z pomysłów jest wykorzystanie urządzenia z turbiną, za pomocą której możliwe będzie pozyskiwanie energii elektrycznej z silnych podmuchów wiatru regularnie wytwarzanych przez pędzące pociągi. Wśród innych rozwiązań środowiskowych znalazły się m.in. współdzielone szklarnie, ule zbudowane z materiałów z recyklingu oraz cegły z alg jako alternatywa dla betonu, którego wytwarzanie jest procesem wysokoemisyjnym. Autorzy podkreślili też konieczność redukcji hałasu wywoływanego przez ruch kolejowy.

Kolejnym nagrodzonym projektem była „Żółta wstążka”. Koncepcja zakłada budowę obiektu w oparciu o kilka kładek, co ma się przełożyć na bezbarierowy sposób przemieszczania się dla osób starszych, z wózkami dziecięcymi i niepełnosprawnych. Komfort osobom niedowidzącym lub niewidomym miałyby zapewnić ścieżki dotykowe, pasy ostrzegawcze oraz mapy tyflograficzne. Z kolei biologiczne oczyszczanie wody odpadowej za pomocą roślin, zbiorniki retencyjne czy instalacja ściany kinetycznej jako podłoża generującego prąd, to przykłady rozwiązań do wdrożenia na rzecz środowiska.

MK, źródło: FarU

„Przesiądź się na kulturę”
Autorzy zwycięskiego projektu, fot. P. Sudara
Dyskusja (0 komentarzy)