Student i absolwentka Politechniki Rzeszowskiej wygrali konkurs PLL LOT na najlepsze prace dyplomowe o tematyce lotniczej.
To już druga edycja konkursu organizowanego przez Polskie Linie Lotnicze LOT, jedną z 12 najstarszych linii lotniczych na świecie. Inicjatywa kierowana jest do absolwentów publicznych i niepublicznych szkół wyższych, którzy ukończyli studia zarówno I, jak i II stopnia oraz studia podyplomowe. Konkurs obejmował prace tematycznie związane z lotnictwem pasażerskim oraz cargo. Warunkiem wzięcia udziału była ich obrona w terminie od 1 czerwca 2021 do 30 września 2022 roku.
W kategorii prac magisterskich zwyciężyła mgr inż. Aleksandra Pasich, absolwentka kierunku lotnictwo i kosmonautyka na specjalności pilotaż. Jej praca pt. „Concept of curved precision approach based on GLS and its influence on flight and airspace efficiency” („Koncepcja podejścia precyzyjnego po łuku w oparciu o GLS oraz jej wpływ na efektywność lotu i przestrzeni powietrznej”), opracowana w języku angielskim, skupiała się na tematyce procedur precyzyjnego podejścia do lądowania, które od wielu lat znacznie przyczyniają się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa operacji lotniczych w tej fazie lotu, w szczególności warunkach ograniczonej widzialności. Autorka zaprojektowała nową trajektorię lotu w procedurze precyzyjnego podejścia do lądowania opartą na wykorzystującym satelitarną technologię GBAS Landing Systemie.
Głównym celem było sprawdzenie wykonalności takiej procedury na Lotnisku Chopina w zastępstwie za tradycyjne podejście ILS oraz zbadanie jej wpływu na efektywność lotu i przestrzeni powietrznej. Ustaliłam sześć kluczowych wskaźników efektywności: dystans, czas procedury, zużycie paliwa, poziom emisji dwutlenku węgla, ślad hałasowy oraz przepustowość pasa. Przeprowadzone obliczenia oraz symulacje w czasie rzeczywistym, a także analiza porównawcza wskazują na pozytywny wpływ nowo zaprojektowanej procedury na efektywność lotu, co w przyszłości może się przyczynić do zmian mających ogromny wpływ na środowisko oraz przepustowość przestrzeni powietrznej. Ponadto taka trajektoria podejścia oraz możliwości systemu GBAS mogą w przyszłości pozwolić na implementację podejścia precyzyjnego na lotniskach trudnych operacyjnie, tj. otoczonych wysokimi górami bądź usytuowanych w bliskim sąsiedztwie przestrzeni powietrznych dwóch dużych międzynarodowych portów lotniczych, co w istotny sposób może przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa – podkreśla laureatka, która jeszcze w tym roku zasiądzie za sterami samolotu pasażerskiego jako pierwszy oficer, a w przyszłości zamierza kontynuować badania i rozwijać swoje zainteresowania w ramach studiów doktoranckich.
W kategorii prac inżynierskich najlepszy okazał się inż. Dawid Wirtek, student kierunku lotnictwo i kosmonautyka na specjalności pilotaż. W pracy pt. „Analiza możliwości poprawy charakterystyk operacyjnych samolotu w fazie podejścia do lądowania” skupił się na wykorzystaniu technologii satelitarnej jako tej, która może poprawić efektywność pewnych czynników samolotu na podejściu do lądowania, takich jak czas wykonania operacji podejścia do lądowania czy oddziaływanie hałasowe na środowisko wokół danego lotniska. Rozważył możliwości wprowadzenia nowej procedury ze zwiększonym kątem podejścia do lądowania na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Po przeprowadzeniu analiz teoretycznych oraz wielu prób symulacyjnych wykazałem, że korzyści płynące z implementacji takiego rozwiązania mogą poprawić fazę podejścia do lądowania w takich aspektach, jak np. skrócenie czasu wykonania procedury do lądowania o około 1 minutę czy zmniejszenie oddziaływania hałasowego na otoczenie wokół lotniska – w przypadku tego czynnika po wprowadzeniu procedury ze zwiększonym kątem podejścia do lądowania liczba osób odczuwająca znaczny hałas od samolotu zmniejszy się o około 45 tys. osób – opisuje autor pracy, w której zwrócono uwagę na ważny aspekt wpływu samolotu na środowisko oraz wykazano znaczne korzyści ekonomiczne związane z wprowadzeniem zaproponowanego rozwiązania w życie.
Promotorem obu prac był dr hab. inż. Andrzej Majka, kierownik Katedry Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa. Otrzymał otrzymał specjalną nagrodę dla najlepszego promotora.
Anna Worosz, źródło: PRz