Sport akademicki

Bolid z Lublina najlepiej zaprojektowany

Opublikowano: 2020-07-06

forum akademickie
Źródło: www.pol.lublin.pl

Bolid na wodór skonstruowany przez studentów Politechniki Lubelskiej zdobył jedną z głównych nagród w międzynarodowym konkursie Shell Eco-marathon. 

Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych energetycznie. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh. W tym roku, z uwagi na pandemię koronawirusa, wydarzenie odbyło się poza torem wyścigowym. Członkowie jury połączyli się online, aby wybrać zwycięzców w sześciu kategoriach: projekt pojazdu (koncept Prototype i Urban), innowacje techniczne, komunikacja, bezpieczeństwo i zgodność z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Studenci nadsyłali zgłoszenia wraz z materiałami wideo, w których przedstawiali swoje bolidy.

– Wiemy, jak bardzo studenci chcieli uczestniczyć w tegorocznych zawodach Shell Eco-marathon Europe. Choć ze względu na pandemię COVID-19 nie udało nam się zorganizować wydarzenia fizycznie, wirtualny konkurs z nagrodami za wyniki poza torem umożliwił nam uhonorowanie ich ciężkiej, całorocznej pracy – informuje Norman Koch, globalny dyrektor generalny Shell Eco-marathon.

Młodzi inżynierowie z całego świata przedstawili jury aż 150 innowacyjnych pojazdów. W kategorii projekt pojazdu (Prototype) zwyciężyła drużyna Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej, która zaprezentowała bolid, mogący przejechać nawet 460 km na metrze sześciennym wodoru. „Wykazali się godnym pochwały wysiłkiem w prototypowaniu projektu ukończonego pojazdu. Dołożyli wszelkich starań, aby zapewnić właściwą ochronę kierowcy. Ich bolid wyróżnił się nie tylko wyjątkowym designem, ale również zastosowanymi materiałami, które wybrano nieprzypadkowo – priorytetem była możliwość ich recyklingu. To pokazuje dużą odpowiedzialnością lubelskich inżynierów” – napisano w uzasadnieniu jury.

– Nasz pojazd został zbudowany z włókna węglowego. Dzięki temu rozwiązaniu byliśmy w stanie ograniczyć jego masę własną do niezbędnego minimum. W tym roku pracowaliśmy nad poprawą efektywności systemu paliwowego, w szczególności nad sprawnością ogniwa wodorowego. Zamontowaliśmy nowy układ elektroniczny oparty o bardziej zaawansowane i niezawodne podzespoły. Od podstaw stworzyliśmy projekt nowej, ergonomicznej kierownicy oraz opracowaliśmy lżejszą i wytrzymalszą piastę koła napędowego – opisuje Kamil Dubeński z Hydrogreen Pollub, dodając, że nagroda w konkursie zostanie przeznaczona na dalszy rozwój pojazdu i przygotowania bolidu do rywalizacji w 2021 roku.

W tegorocznym Shell Eco-marathon nagrodzono także zespoły z Turcji, Holandii, Egiptu, Bułgarii, Francji i Włoch.

MK, źródło: PL


PARTNERZY

forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie