Życie akademickie

Darmowy podręcznik akademicki do fizyki

Opublikowano: 2020-01-30

forum akademickie

Nowy, wydany w języku polskim, darmowy podręcznik akademicki do fizyki ogólnej zyskał uznanie na polskich uczelniach. Dostępna online „Fizyka dla szkół wyższych” z prestiżowej amerykańskiej serii OpenStax została oficjalnym podręcznikiem głównym lub wspierającym w 47 szkołach wyższych w kraju.

„Fizyka dla szkół wyższych” to polska adaptacja nowoczesnego podręcznika „University Physics” opracowanego przez OpenStax, fundację non profit działającą przy Uniwersytecie Rice w Houston. Amerykańska fundacja wydaje darmowe podręczniki, by obniżyć studentom koszty nauki i ułatwić im dostęp do wysokiej jakości zasobów edukacyjnych. Od 2012 roku OpenStax opublikował w języku angielskim już ponad 30 obszernych podręczników akademickich, z których skorzystało ponad 6 milionów studentów na całym świecie. Wszystkie tytuły udostępnione są na otwartej licencji Creative Commons Uznanie autorstwa międzynarodowa 4.0 (CC BY 4.0). Wydawcą polskiej publikacji jest OpenStax Poland, fundacja non profit.

– Jesteśmy pierwszą na świecie organizacją, która zainicjowała i zrealizowała adaptację podręcznika OpenStax na rynek inny niż anglojęzyczny – zaznacza Christopher Sweeney, prezes fundacji OpenStax Poland. – Podręczniki publikujemy na tzw. otwartej licencji. Zapewnia ona prawo nie tylko do darmowego używania, pobierania i kopiowania, ale też do własnych modyfikacji poszczególnych modułów książki bez konieczności logowania się czy dokonywania jakichkolwiek opłat – dodaje.

Trzytomowe wydawnictwo można za darmo pobrać jako plik PDF oraz korzystać z niego online. Przygotowując polską wersję publikacji, Fundacja OpenStax Poland nawiązała współpracę partnerską z kilkoma polskimi uczelniami, m.in. z Akademią Górniczo-Hutniczą, Politechniką Gdańską, Politechniką Wrocławską, Politechniką Śląską, Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytetem Zielonogórskim. W adaptacji uczestniczyło ponad 50 pracowników dydaktyczno-naukowych. Zaowocowało to nie tylko wysokim poziomem tłumaczenia, ale i dostosowaniem treści podręcznika do polskiego toku nauczania.

– Dostajemy pozytywne recenzje od środowiska akademickiego. Już 47 uczelni oficjalnie przyjęło „Fizykę dla szkół wyższych” do sylabusów. Niektóre z nich, jak Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie, wskazało ją studentom jako główny, obowiązujący na uczelni podręcznik do fizyki – podkreśla Paulina Szczucińska, menedżerka projektów w OpenStax Poland.

Wykładowcy już korzystający z publikacji podkreślają, że jej zaletą jest możliwość swobodnego dostosowywania treści do programu zajęć i konkretnych potrzeb dydaktycznych, przejrzysta struktura, opisowy sposób prowadzenia tematu, przystępny język, a także praktyczne zastosowanie wprowadzanych pojęć.

– Studenci lepiej przyswajają wiedzę, gdy jest ona przekazywana w odniesieniu do realiów. Podręcznik wydany przez OpenStax Poland jest szczególnie przyjazny dla studenta, bo zawiera mnóstwo przykładów z życia codziennego – mówi dr inż. Radosław Strzałka z AGH, który na zajęciach ze studentami wykorzystuje „Fizykę dla szkół wyższych”.

W lipcu 2019 roku fundacja OpenStax Poland rozpoczęła prace nad tłumaczeniem i polską adaptacją kolejnego podręcznika z serii OpenStax – Psychology”. Planowany termin wydania publikacji to sierpień 2020 roku.

W bieżącym roku akademickim z podręczników udostępnionych przez OpenStax uczą się studenci z ponad 4 tys. uczelni na świecie. W samych Stanach Zjednoczonych niemal w co drugiej ze szkół wyższych używa się co najmniej jednego z 29 tytułów OpenStax. Tylko w tym roku oszczędności amerykańskich studentów wynikające z korzystania z darmowych podręczników fundacji wyniosą aż 177 milionów dolarów.

MK

Darmowy podręcznik „Fizyka dla szkół wyższych”: tom 1, tom 2, tom 3


PARTNERZY

forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie