Badania

E-sport pod lupą naukowców

Opublikowano: 2019-10-22

forum akademickie
Źródło: www.amu.edu.pl

W Laboratorium Psychofizjologii Zdrowia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prowadzone są nowatorskie badania nad e-sportem. To najszybciej rozwijająca się gałąź rywalizacji sportowej.

Prowadzone przez dr. hab. Łukasza Kaczmarka i mgra Macieja Behnke badania dokładają kolejną cegiełkę do wiedzy na temat psychologii sportu. W badaniach uczestniczyli m. in. gracze Counter-Strike: Global Offensive oraz fani komputerowej piłki nożnej –  serii gier FIFA. Pomysł, aby badać e-sportowców powstał w wyniku połączenia zainteresowań sportowych Macieja Behnke (absolwenta AWF) oraz jego opiekuna naukowego zajmującego się psychofizjologią emocji, a prywatnie – miłośnika gier komputerowych. Prowadzone przez nich badania finansowane są ze środków Instytutu Psychologii UAM oraz grantom z Narodowego Centrum Nauki.

Naukowcy wnieśli do badań nad e-sportem rozbudowaną metodykę psychofizjologicznych eksperymentów laboratoryjnych. Oprócz samych wyników rozgrywki (np. liczba strzelonych goli), rejestrowane są sygnały fizjologiczne (np. częstotliwość i zmienność skurczów serca), ekspresja mimiczna czy też aktywność motoryczna ciała.

Behnke i Kaczmarek uważają, że uniwersytety powinny pełnić dużo większą rolę w rozwijającym się świecie e-sportu. Jak podkreślają, nadal w środowisku dominuje stereotypowe myślenie o graczach i e-sportowcach ukształtowane na podstawie nieuzasadnionych uogólnień wyprowadzonych z obserwacji możliwych zachowań patologicznych, takich jak na przykład uzależnienie i agresja, które przysłaniają oczywiste pozytywne efekty grania, m.in. budowanie nowych relacji społecznych, nauka działania drużynowego, wytyczanie celów długofalowych czy po prostu miłe i odprężające spędzanie wolnego czasu.

Gry wideo to fala, która nadciąga z coraz większą mocą. Wraz z falą upowszechniania się tej formy rozrywki naukowcy stają w obliczu konieczności badania jej możliwych negatywnych i pozytywnych następstw. Sytuacja grania tworzy świetne kontrolowalne warunki do testowania wielu ogólnych zagadnień psychologicznych. Badania nad e-sportowcami pozwalają ukazywać ogólne mechanizmy kierujące zachowaniem człowieka, takie jak wpływ emocji na skuteczność działania. Badania naukowe powinny doprowadzić do odpowiedzi jak najlepiej wykorzystać gry w przyszłości np. dla kształtowania skutecznych metod regulacji emocji.

źródło: UAM


PARTNERZY

forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie