Życie akademickie

K2 dla Polaków z udziałem specjalistów GUMed

Opublikowano: 27.12.2017

forum akademickie

Polska narodowa zimowa wyprawa na K2 (8 611 m) rusza 29 grudnia br. i potrwa około 3 miesięcy. To ostatni spośród wszystkich 14 ośmiotysięczników, który jeszcze nie został zdobyty przez człowieka zimą. Kierownikiem wyprawy jest Krzysztof Wielicki. Czynny udział w organizacji wyprawy bierze również dwóch specjalistów z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (GUMed): dr Robert Szymczak z Katedry i Kliniki Medycyny Ratunkowej oraz mgr Marta Naczyk z Zakładu Biochemii Żywienia.

Dr Szymczak, jako lekarz kadry narodowej, czuwa nad się całością zabezpieczenia medycznego zimowej wyprawy na K2, zaś dietetyczka kadry narodowej Marta Naczyk zadbała o przygotowanie żywieniowe.

– Przygotowanie pod kątem medycznym było wieloetapowe i składało się na nie m.in. sprawdzenie stanu zdrowia himalaistów, ustalenie optymalnego planu aklimatyzacji etapu dojścia do bazy oraz działalności na górze – wyjaśnia dr Szymczak. – Ponadto przygotowaliśmy kilka wariantów akcji ratunkowej w strefie śmierci, himalaiści zostali przeszkoleni medycznie oraz wyposażeni w osobiste apteczki ratunkowe, apteczki obozowe i bazowe.

Dr Robert Szymczak jest doświadczonym himalaistą, który ma na swoim koncie zdobycie 3 ośmiotysięczników (Dhaulagiri, Nanga Parbat, Mount Everest) i zabezpieczenie medyczne ponad 10 wypraw wysokogórskich. W 2006 r. razem z Tomaszem Wawrzyniakiem i Tomaszem Słodnikiem dokonał pierwszego polskiego wejścia na szczyt Hiriz w Karakorum. Była to wyprawa o charakterze sportowym, eksploracyjnym i naukowym, a jej celem było przeprowadzenie badań reakcji organizmów członków wyprawy na naturalne i symulowane warunki wysokogórskie. Jest specjalistą z zakresu medycyny ratunkowej oraz członkiem Międzynarodowego Towarzystwa Medycyny Górskiej.

– Jesteśmy doświadczoną grupą, przeżyliśmy razem wiele tragedii naszych kolegów i nie chcemy, żeby takie sytuacje się powtórzyły. Uczymy się na własnych błędach i dzięki temu himalaizm zimowy wciąż rozwija się – tłumaczy dr Szymczak. – Ta wyprawa jest wyprawą ekstremalną i wyjątkową. To jest ostatni szczyt, który nie został zdobyty zimą. Jako Polacy mamy największe, nie do podważenia doświadczenie, jeśli chodzi o himalaizm zimowy. Na 10 spośród 13 zdobytych do tej pory szczytów zimą jako pierwsi byli nas rodacy.

Do tej pory K2 zimą próbowano zdobyć trzykrotnie; w latach 1987-1988 zorganizowano wyprawę polsko-kanadyjsko-brytyjską, w latach 2002-2003 wyprawę polską i w latach 2011-2012 wyprawę rosyjską.

Za przygotowanie żywieniowe wyprawy na K2 odpowiada Marta Naczyk z Zakładu Biochemii Żywienia GUMed. Dietetyczka na co dzień zajmuje się m.in. żywieniem osób, które przygotowują się do wypraw wysokogórskich, wspinają się i uprawiają sporty wytrzymałościowe (biegi ultra, kolarstwo, triathlon) oraz prowadzi zajęcia ze studentami dietetyki na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Do jej zadań należało m.in. zadbanie o zaplecze żywieniowe wyprawy, począwszy od szkoleń, opieki dietetycznej przed wyprawą, po przygotowanie gotowych zestawów energetycznych, suplementacyjnych i regeneracyjnych w czasie trwania działalności górskiej (tzw. szturm dieta).

– Jedzenie musi być zdrowe, wartościowe i stosunkowo lekkie. Stawiamy na minimalizm, ale i poręczność danych produktów – mówi Marta Naczyk. – W przykładowych zestawach szturmowych, przewidzianych na wyższe wysokości, gdy procesy trawienia i wchłaniania są mocno zaburzone, nie zabraknie ulubionych produktów himalaistów, jak krówki i sezamki. Przygotowaliśmy też specjalne żele energetyczne, które są oparte na bazie ryżu, banana, musów owocowych i np. oleju lnianego. Zależy nam, żeby było to jak najdelikatniejsze i najlepiej wchłanialne źródło energii. Wszystko przygotowano w kilku wersjach smakowych, aby zadbać o indywidualne preferencje każdego uczestnika wyprawy.

Podczas zimowej wyprawy na K2 zespół polskich himalaistów będzie wspinać się południowo-wschodnim filarem, tzw. drogą Basków, nazywaną też drogą Cesena. Prowadzi ona filarem między drogą Kukuczka-Piotrowski a Żebrem Abruzzi – którym polscy himalaiści próbowali wchodzić latem 2016 roku – i łączy się z Żebrem Abruzzi na Ramieniu, między tzw. Czarną Piramidą i Szyjką. Zimowa próba zdobycia K2 jest jedną z największych ekspedycji wysokogórskich w historii Polski, dającą szansę Polakom na największe globalne osiągnięcie w dziejach światowego himalaizmu.

Joanna Śliwińska

Zdjęcia z archiwum Polskiego Himalaizmu Zimowego


PARTNERZY

forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie